The Big.... Apple/Stake/Buildings/etc. - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Natasja Hoekstra - WaarBenJij.nu The Big.... Apple/Stake/Buildings/etc. - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Natasja Hoekstra - WaarBenJij.nu

The Big.... Apple/Stake/Buildings/etc.

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

20 Augustus 2008 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Hello everyone, this is Natasja speaking, live from New York City!!! Jajaaaaa mijn eerste dag en nacht zit er alweer op, genoeg beleefd dus laat ik maar snel beginnen...

Na een wonderwel goed nachtje slaap op de tienpersoonskamer vanochtend op tijd vertrokken om deze stad ons eens even helemaal eigen te maken. Onmogelijk natuurlijk, maar je moet toch ergens beginnen. En dat deden we, met bakkeleien waar we dan wel zouden beginnen;). Nu was ik de gene die de reisgids had aangeschaft en bij me droeg, waardoor enige mate van natuurlijk overwicht mij ten dele kwam. Tot mijn volle tevredenheid gingen we dan ook even later op weg naar het Zuidelijkste puntje van Manhattan: de Staten Ferry naar Long Island, waarvandaan ons "een adembenemend uitzicht op de skyline van Manhattan" werd beloofd. Wij vonden vooral de boottocht vooral tijdbenemend lang en Manhattans adem te ver weg, dus snel wat vage foto's geschoten en toen hop met de eerste ferry weer terug, die was overigens gratis, dus niks te klagen verder;).

Na de verfrissing van deze stevige zeewind begonnen we aan de tweede 'tour' van de dag die ons naar Wall Street zou brengen. Even voor de duidelijkheid: wij brachten ons zelf daar heen, met hulp van een routelijn in mijn reisgids met daarin alle hoogtepunten van het financiële district. In het gidsje stonden ook diverse hoogtepunten aangewezen, wat deze wandeltocht erg interessant maakte, los van de interessantheidsfactor 10 die deze straten toch al bezitten. We werden geleid door de "Canyons van Wall Street", zoals de smalle straatjes genoemd worden omdat er door de hoge gebouwen nimmer een fatsoenlijke hoeveelheid daglicht komt. Wat wel leuk is om even te weten is dat dit gedeelte van Manhattan als eerste door de Hollanders als nederzetting werd ingericht, en de huidige straten nog steeds zo lopen als toen, vandaar dat deze Canyons zijn zoals ze zijn (literair hoogstandje :S). En inderdaad, het was bij deze hoge temperaturen zowaar draaglijk, dankzij de schaduw van deze prachtige wolkenkrabbers. Snelle mannetjes in pak met glimmende schoenen en telefoons in de hand snelden ons voorbij, evenals high-heels carrière vrouwen uiteraard, laat dat even gezegd zijn;).
Ook ontbrak uiteraard de New York Stock Exchange niet bij deze tour, echt supergaaf om dat allemaal een keer in het echt te mogen zien. In iedere nieuwsuitzending worden de beursberichten van "Wall Street" genoemd, en nu stonden we gewoon in het kloppend hart van de financiële slagader van de wereld. FANTASTISCH. Wel is alles wat kleiner dan ik gedacht had, tijdens de ferrytocht moesten we al bijna onze ogen dichtknijpen om het Vrijheidsbeeld scherp te krijgen, dat kreng is dus echt nog geen Martinitoren hoog he, en zeker van een afstandje lijkt het echt een poppenkast. Al die helicopters die er in films altijd minutenlang omheen vliegen, volgens mij is dat dus echt in vertraging met een hoofdletter V, anders ben je haar zo voorbij. En die vlam is helemaal net een lucifer. Hetzelfde gold voor de NYSE, die vlag die ervoor hangt is er -toegegeven- één van formaat, maar op tv lijkt het veel groter. But still impressive.
Een tip die in het gidsje genoemd werd was ook de plaatselijke Mcdonalds, deze zou erg luxe zijn, met veel marmer en goud aan de muren en zelfs een piano waar livemuziek gespeeld werd. Dit konden we uiteraard niet zonder een hamburger aan ons voorbij laten gaan, nu hadden we nog een legitieme reden ook om voor de 3e keer in vijf dagen ons tegoed te doen aan voedsel van 's werelds bekendste fastfoodketen. Ja heel slecht ik weet het,maar het is verdomd lekker en die M's zitten gewoon o-v-e-r-a-l. Als ik de deur van de ene vestiging achter me dichtsla, kan ik het woord happymeal nog niet uitspreken of de volgende Mcdo is al in zicht, niet te geloven.
Na een "vrolijke maaltijd" tot me genomen te hebben, hebben we onze tourrrrr vervolgd langs o.a. the Trump Building, de Federeal Reserve Bank (grootste goudschat ter wereld -11.000 ton, and it showed trough de beveiling) en de bull, waarvoor zie foto's.

Na het eindpunt van deze tour bereikt te hebben was het tijd voor de onvermijdelijke Ground Zero. Deze was easy te vinden, je kunt eigenlijk moeilijk om de gigantische leegte midden in het financiële district heen. Het was erg indrukwekkend om te zien, voor zover we iets konden zien dan, want de hele bouwput staat met hekken afgeschermd. Waarom? Geen idee. Waar je alles wel heel duidelijk kon zien was in het 9/11 museum. Gescheurde en verbrandde outfits van brandweermannen, duizenden foto's van mensen die omgekomen zijn, de"missing" a4tjes die ten tijde van de aanslagen overal hingen, geluids- en filmfragmenten, een overblijfsel van het vliegtuig, een stuk vervormd en verbrand staal van het WTC, en de daarbij strategisch opgestelde doos tissues, alles om een mens tot tranen te roeren, wat dan ook zeker lukte. De Twin Towers waren echt met afstand de grootste gebouwen in de buurt, het gapend gat wat ze zowel fysiek als mentaal achterlaten is dan ook meer dan overduidelijk en niet te beschrijven.
Omdat we allebei volgens mij redelijk "aangeslagen" (oke hele fout woordkeus, haha sorry!) waren, snel even een colaatje gehaald aan de Hudson Bay, waar inmiddels alle pakkenpikkies een borreltje aan het doen waren. Oh en had ik al verteld van de schoenenwinkels waar deze bravoure ventjes in een stoel op een soort podium zitten en ondertussen zielige kansarme mensen hun schoenen poetsen, terwijl zij belangrijk om zich heen kijken en zaken doen? Nee? Bij deze dan.

Lekker aan het water van het zonnetje genoten om vervolgens de metro terug richting ons Hostel te nemen. Aldaar een restaurantje uit de reisgids uitgezocht (bijzonder avontuurlijk;)) dat beschreven werd als "de steaks zijn er eersteklas". BINGO! Gisteren hadden we beide echt het walgelijkste broodje van de eeuw als avondeten verorberd, dus nu was het wel even tijd voor een échte maaltijd. And my god it was. Heb in heel m'n leven al aardig wat biefstukjes weg mogen kauwen maar nog nooit zo'n grote als deze. Ik sloeg zowat stijl achterover toen ik hem zag en begon er gelijk een koe bij te bedenken, dat ding moet wel zo groot als een olifant zijn geweest om er zo'n lap vlees af te krijgen. Het is inmiddels 3 uur na de maaltijd en ik heb er nog steeds buikpijn van, maar hij zit erin hoor, hahaha, en lekker!!!! Nog even gevraagd aan de ober hoeveel deze rib-eye nou woog: 18 oz, oftewel.. *niet schrikken* een halve kilo!!!!!! Dat was wel met bot en al, maar toch.. Ik zie je jaloers kijken pap!! hahaha.
Als afsluiting van de dag een rondje gemaakt over het beroemde Times Square, dat echt op kruipafstand van ons hostel ligt. En oh my god amerika is over de top, maar dit is pas ECHT erg. Zo liepen we aldaar even snel door de toys-R-us, waar gewoon een compleet reuzenrad voor kleuters, met bakjes in de vorm van bekende speelgoedauto's, zoals die van Thunderbirds, Cars, de 313 van Donald Duck, etc. Buiten was het natuurlijk ook spectaculair met al die verlichte reclame en drukke wegen, in één woord super.

Als New York the Big Apple wordt genoemd, zou ik wensen dat ik een appelboom in m'n tuin had staan, zodat ik er elke dag een appel van kon plukken. I LOVE THE STATES!!!!!

liefs,

Natasja

www.hierisnatasjaenditzijn.mijnalbums.nl

  • 20 Augustus 2008 - 04:18

    Bolle:

    Story`s worden steeds more exited.
    Heb de foto`s niet kunnen vinden.
    Have FUN

    TuTu

  • 20 Augustus 2008 - 05:09

    Bolle II:

    Foto`s inmiddels ook gezien. die van the Bull was erg impressing.

    TuTu

  • 20 Augustus 2008 - 08:04

    Lusan:

    Hey meid tis daar fantastisch volgens mij. Super hoor. Tijd gaat echt snel volgens mij. Zie je over 2weekjes!

  • 20 Augustus 2008 - 10:43

    Menno:

    Lief!

    Wat een geweldige trip!Ben je ook nog in dat vrijheidsbeeld geweest of kan dat al helemaal niet meer? Ik ben echt zo jaloers op je! Klinkt allemaal geweldig wat jij/jullie meemaken!
    Nog maar 4 dagen en dan ben je al weer thuis dus geniet er nog maar van( hoewel ik natuurlijk blij ben als je weer thuis bent he:) )

    xx Menno

  • 20 Augustus 2008 - 10:47

    Menno:

    haha die bull!:)

    wat een reet zeg! Gelukig kon je je hoofd er weer uit krijgen:)

  • 20 Augustus 2008 - 12:37

    Anouk:

    hi babe!

    Nice dat je veilig in NY city bent aangekomen. Neem je een paar exclusieve shoes voor me mee als je terug komt? ;)
    xx

  • 22 Augustus 2008 - 07:45

    Bina:

    Yo! Ik lees nu pas je 'oudere ' berichten en je hebt dus al heel wat gezien. Ja, is het niet fantastisch, zo'n TOYS R US? Je hebt het New York gevoel al helemaal te pakken...ik smul van je verhalen. Als je er zelf ook geweest bent dan is het zzooooo herkenbaar! Ook is was vanaf de eerste minuut verkocht van NYC. Zou er best willen wonen maar het werken daar schijnt niet tof te zijn; je draait heel veel uren voor een schamel loon. Behalve dan in Financial District maar ja, dan moet je wel eenhele knappe kop zijn ;-) En een appartementje huren is niet te betalen..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Natasja

student | marketinggeek | infobees | dol op serendipity | taal is echt mijn ding |tomeloze energie | voeten in de klei, hoofd in de wolken | twitto ergo sum ;-)

Actief sinds 16 Juni 2006
Verslag gelezen: 428
Totaal aantal bezoekers 102668

Voorgaande reizen:

06 Juli 2015 - 30 Juli 2015

Honeymoon Indonesië: Bali, Lombok en Java

02 Juli 2014 - 27 Juli 2014

Panama & Costa Rica

23 November 2012 - 01 Januari 2013

Nieuw-Zeeland

30 September 2011 - 05 November 2011

Peru en Bolivia

11 Juli 2009 - 10 Augustus 2009

Backpacktrip Maleisie & Singapore

01 September 2008 - 14 Februari 2009

Málaga Spanje, Erasmusstudent

19 Juli 2008 - 23 Augustus 2008

Summercourse Harvard, NY en Washington

18 Juni 2006 - 18 Augustus 2006

Cursus Zweeds Uppsala

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: