Liftend naar Madrid... (= Zwolle-Parijs) - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Natasja Hoekstra - WaarBenJij.nu Liftend naar Madrid... (= Zwolle-Parijs) - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Natasja Hoekstra - WaarBenJij.nu

Liftend naar Madrid... (= Zwolle-Parijs)

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

20 Januari 2009 | Spanje, Madrid

Liftend naar Madrid
Allereerst: Muti, sorry dat je dit moet lezen en dat ik al je adviezen over ‘geen snoep van mannen aannemen’ en ‘nooit met een vreemde meegaan’ na bijna 22 jaar toch in de wind heb geslagen... Ik heb ervoor gekozen het niet van tevoren te vertellen omdat ik wist dat je dan binnen 24 uur op de stoep zou staan om me tegen te houden;).
Want ja inderdaad, ik heb gelift. Het leek me altijd al iets ‘wat je een keer gedaan moet hebben’, alleen leek het me in mijn Remy niet zo verstandig. Nu mijn laatste maand in Málaga is aangebroken en Annerieke en ik graag nog iets spectaculairs wilden doen, maar laatstgenoemde meer dan blut is, bedachten we afgelopen vrijdagavond dat we wel konden proberen hoe ver we zouden komen. Eigenlijk begon het als één grote grap, maar hoe langer we erover praatten hoe serieuzer we werden, hoewel we ervan overtuigd waren dat we waarschijnlijk 2 uur een bord omhoog zouden houden en daarna op zouden geven.
Zogezegd zo gedaan, we besloten zaterdagochtend 8 uur met de bus (!) naar een centraal punt vlak voor de snelweg te vertrekken, om daar met ons zelfgemaakte hitchhiking bord (1 kant met Jaén, een stadje halverwege, en 1 kant met Madrid, de plaats van bestemming!) kansloos te gaan staan. Na zorgvuldig gekeken te hebben welke richting de auto’s naar Madrid moesten hebben, namen we plaats bij een bushalte. Terwijl wij nog keihard aan het lachen waren, stopte tot onze grote schrik de tweede auto die langskwam en begon het grote avontuur: zouden we het echt doen? De bestuurder zag er echter netjes uit, evenals het transportmiddel en we besloten in te stappen. We hadden afgesproken dat we elk een gedeelte van het nummerbord zouden onthouden, zodat we dat in geval van nood naar iemand konden smsen. Bovendien had ik een mes in m’n tas en hadden we onze huisgenootjes laten weten wat we gingen doen.
Onze lift bleek 30 km in de juiste richting te gaan, en sprak dankzij een werkperiode aan de Costa Brava zelfs enkele woorden Nederlands, wat zich helaas niet verder uitstrekte dan ‘lekker lekker’ en ‘kijken kijken, niet kopen’. Al snel waren de eerste zenuwen eraf en konden we een normaal gesprek voren. Al waren we nog wel druk met 121x herhalen ‘oh mijn god we doen het gewoon, oh mijn god we zijn ingestapt, oh mijn god we zijn echt op weg naar Madrid’. Voor we het wisten waren we echter al op het punt waar onze driver de snelweg afging en we geacht werden uit te stappen. En daar stonden we dan, nog 520 kilometer te gaan, bij een afslag, dorpje, benzinepomp en wegrestaurant. We hadden echter de smaak te pakken en ook al wisten we totaal niet waar we mee bezig waren, gingen we enthousiast verder met het bord boven onze hoofden houden. Want laten we wel wezen; de hoofdstad ligt op 550 km afstand van Málaga, dat is net zo ver als Zwolle – Parijs!!!
Ondanks het feit dat de auto’s die niet van de afslag kwamen met hoge snelheden voorbijkwamen en liften langs zo’n weg in Spanje verboden is, bleven we dapper staan. Ooit zou er wel iemand komen die van 140 naar 0 wilde afremmen en op invoegstrook wilde stoppen om ons mee te nemen. En al snel bleek dat we voor de politie ook niet bang hoefden te zijn: toevallig kwam er een policia auto de snelweg op vanaf de oprit en ze grijnsden alleen maar. Zoals overigens de meeste automobilisten, we kregen echt vanuit bijna elke auto wel een zwaai, lach of verontschuldigend handgebaar. Na ongeveer 3 kwartier en een paar lamme armen en duimen, stopt er warempel een Mercedes van formaat, met daarin een kale, zonnebril en hoeddragende pimpachtige verschijning. Natuurlijk gilden we eerst weer tegen elkaar “doen we het, doen we het?! Oh mijn god, oh mijn god, ik kan het niet, doen we dit echt?!” Maar objectief gezien voldeed hij aan al onze gestelde criteria: hij was alleen, had een nette auto, bereid ons mee te nemen en was bovenal gestopt. Na het nummerbord weer in het koppie gestopt te hebben, stapten we in en peilden we voorzichtig waar meneer heen ging. En ja hoor: een schot in de roos, hij ging rechtstreeks naar Madrid en ja we mochten tot daar aan toe meerijden. Geweldig! Wel wilde hij graag dat één van ons voorin kwam zitten en al snel bleek waarom: hij hield nogal van het voeren van een goed gesprek. Elke kilometer kwam hij met nieuwe feiten en wetenswaardigheden over Spanje, zodat het al met al nog een leerzame rit werd ook. Olijfbomen, Franco, Spaanse muziek, Tapas, things to do in Madrid, Nederland, nieuw te bouwen snelwegen, Jaén, de jaargetijden, het verkeer, auto’s, de bochten, over alles had hij wel iets te vertellen. Gelukkig had Annerieke zich als vrijwilliger richting de passagiersstoel voorin begeven, zodat ik relaxed uit het raam kon kijken terwijl zij zich opsteld als sociaal wenselijke passagier. Hahaha, nee, ook de muziek stond zo luid dat het voor mij, los van de taal zelf, moeilijk was alles te verstaan, dus af en toe lachte ik vrolijk mee of maakte een opmerking, maar voor de rest genoot ik gewoon van het feit dat we het hem gewoon geflikt hadden. We zouden half Spanje gratis en voor niks doorcrossen en we hadden geen idee waar de dag ons brengen zou, geen hotel, geen plan, we wisten niks van Madrid zelf, heerlijk!! Rond een uur of half 2 besloot onze chauff even te stoppen bij een schattig cafeetje / winkel met Spaanse streekproducten en open haard, waar hij ons trakteerde op een drankje en wij de kans kregen leuke spulletjes te bekijken en te constateren dat er nog fascistische liefhebbers zijn van Franco: aan de muur hing een groot schilderij van de dictator himself en hier en daar hingen leuzen als ‘Deze winkel ligt in Spanje, niet in Europa’ en ‘leve Spanje, leve Franco!’ Ehm, righty.

Rond half vier kwamen we aan in het centrum van Madrid, waar we afscheid namen van Juán en er prompt portiers van een **** hotel naar ons toe kwamen die ons uit de mercedes hadden zien stappen en vroegen of wij voor het hotel kwamen. Nee, helaas lag dit iets boven ons budget, en we besloten op zoek te gaan naar een goedkopere verblijfplaats. Dit hadden we binnen een uur gevonden in een pension van een oud vrouwtje waar we voor het astronomisch hoge bedrag van 15 euro per nacht konden verblijven. Vanuit daar gingen we verder naar de plaatselijke VVV om de hotspots van Madrid te achterhalen.

De twee dagen daarna hebben we meer gelopen en bekeken dan ons lief was. Zo hebben we niet alleen een aantal kathedralen die Madrid rijk is bezocht en gefotografeerd, maar konden we met onze studentenkaart ook gratis in musea, waar we tientallen sculpturen en schilderijen, waaronder een aantal van Picasso, Rembrand en Rubens, hebben mogen aanschouwen. Helaas kwam ons bezoek aan de Spaanse hoofdstad voor mij tot een persoonlijk dieptepunt toen ik vergat mijn gepinde 50 euro uit de automaat te halen en daar pas een paar uur later achterkwam. Ik kon mezelf wel voor m’n kop slaan!! Maar goed, gelukkig ook een persoonlijk hoogtepunt bij het bezoek aan het Santiago Bernabéu, het stadion van Real Madrid waar we een rondleiding namen. Natuurlijk helemaal naar boven van dit immens grote stadion met plaats voor 85.000 personen, maar ook langs het veld, in de dug-outs, de kleedkamer (van de tegenpartij weliswaar;)) en het bijbehorende museum. Ook kon je op de foto met de wereldbeker van 2002. Die vieze schmiechten hadden een zogenaamd ‘copyright’ op die beker, je mocht er dus zelf geen foto van maken. Wel kon je door hen op de foto gezet worden met de beker, die je vervolgens voor 9 euro op de kop kon tikken. Dat ging mijn Hollandse gelduitgavepatroon uiteraard veel te ver en dus heb ik stiekem toch een plaatje geschoten, al werden ze toen wel boos en zeiden dat ik die foto moest wissen. Uiteraard sprak ik op dat moment geen Spaans of Engels en zijn we snel doorgelopen, hahaha.

In de metro terug naar het centrum van de stad beleefden we nog enkele 'angstige momenten' toen we twee stations voor onze eindbestemming opeens allemaal uit moesten stappen. Het was al behoorlijk druk in de metro, maar toen we één metro later met de 'uitgestapten' + de nieuwe reizigers + de mensen die al aankwamen rijden in die metro, met zijn allen in 1 metro moesten, werd het echt zwaar benauwd. Dit was echter nog te overzien, het werd pas scary toen we één station later niet uit konden stappen omdat de deuren van de metro maar niet opengingen. Brr... Vervolgens ging hij heel langzaam een stukje vooruit rijden, kwam weer tot stilstand, bleef nog even staan en toen kwam er opeens de mededeling dat iedereen wéér uit de metro moest en het station moest verlaten. Toen we eenmaal uit konden stappen was er een soort van rookontwikkeling waardoor het leek alsof er brand was, tot op heden weten we nog niet wat er nou precies aan de hand was, maar het was behoorlijk eng zo diep onder de grond met honderden mensen opgekropt allemaal naar boven willen. Daarop besloten we het laatste stuk maar te lopen en de tunnels diep onder de grond maar te laten voor wat ze waren.

Om 18.00 uur hebben we toch maar een bus teruggenomen. Onze lift van de heenweg had ons op een hele goedkope vervoersmaatschappij gewezen en zodoende was de ‘schade’ nog redelijk te overzien. Na middernacht stonden we zodoende weer met onze voetjes op Malagese bodem en zijn we wederom een prachtige ervaring rijker.

Veel liefs,


Natasja

http://www.hierisnatasjaenditzijn.mijnalbums.nl voor foto's :)

  • 20 Januari 2009 - 12:08

    Debora:

    Haha taz, weer een mooi verhaal! Echt tof van je dat je het hebt gedaan! Had ik niet achter je gezocht, hehe....
    Besos

  • 20 Januari 2009 - 13:31

    Muti:

    Dag lief kind,

    Ik heb je verhaal gelezen, inderdaad zou ik het advies gegeven hebben om niet te liften, ik ben daar niet echt een liefhebber van en zou het zelf niet durven om bij vreemde mannen in te stappen en ik had liever gehad dat jij dat ook niet had gedaan. Maar het leed is geschied en je bent een ervaring rijker. Ik hoop alleen dat je er niet een gewoonte van maakt, nu is het goed gegaan maar de volgende keer kan fout gaan, vergeet dat niet. Dus ik hoop niet dat je nu door deze ervaring denkt dat je voortaan altijd wel kunt gaan liften. Dat zou ik niet doen, laat het maar mooi bij deze ene keer zou ik zeggen. De wereld zit vol gestoorde mensen en goede mensen, je zult maar net die gestoorde treffen. Neem mijn advies ter harte en laat het hierbij. Kortom weer een mooi verhaal van jou, ben blij dat alles goed gaat met je en dat je een leuke dag gehad hebt in Madrid. Dat van de metro lijkt me inderdaad eng als de deuren niet open gaan en er is rook te zien, bah...zie naar je komst uit in februarigaan we weer lekker appeltaart met slagroom eten in smelnehús.. .......liefs, muti xxx

  • 20 Januari 2009 - 13:33

    Muti:

    Ik bedoel dus dat ik erg naar je komst uit zie als je weer voet op nederlandse bodem zet. Dat "bah" is natuurlijk bedoelt voor de rook bij de metro, het is een beetje raar geschreven vandaar deze correctie....dag lieverd, groetjes aan Annerieke !

  • 20 Januari 2009 - 13:34

    Jerónimo:

    Hee natasgaa!

    wat een verhaal! echt hilarisch...zie jullie al heel braaf ja+nee+amen knikken terwijl die man zijn levensverhaal op het dashboard gooit...
    En dat van de metro is idd creepy..heb dat ook een keer gehad in Parijs...

    nou geniet er nog van daar! x

  • 20 Januari 2009 - 18:39

    ID:

    hee Natas,

    Wat stoer van je dat je hebt gelift!!! Spannend hoor. Wat ben je ook een sypel, dat je het geld er in hebt laten zitten. Wij zitten hier nu ploma te vieren en missen jou. Wat is de exacte datum dat je terug komt? We weten dat het februari is maar wanneer precies niet. Esther heeft een man :-) !!!!! Het is nu dus officieel.
    Vlieg je terug of ga je liften?? Ons advies ga maar veilig met het vliegtuig!

    Liefs IdemDito

  • 20 Januari 2009 - 19:08

    Nicky:

    waaaah, you are LOCO!! hahaha. ik heb erg om je ervaring moeten lachen. klinkt idd niet een actie die jij snel zou ondernemen maar daarom des temeer spectaculair. foto's zijn ook leuk bern. geniet nog van je laatste periode in malaga (wat is de tijd snel gegaan!!!!) en alvast een hele fijne terugvlucht gewenst:D

  • 23 Januari 2009 - 19:38

    Forza:

    hahahaha, typical story for taz. Goed voorbereid de reis beginnen, 50 euro vergeten mee te nemen (piepen de apparaten niet in spanje?!) en rellerig zijn in een stadion. Precies zoals ik je ken hahaha :D way to go!

  • 26 Januari 2009 - 20:02

    Menno:

    he skeet, goed om al je avonturen weer te lezen. Ik kan me nu al precies je gezicht voor de geest halen hoe je reageerde toen bleek dat het geld nog netjes in de automaat zat en niet in je portemonee!:-) Ach ja die 50 euro had je bespaard op de heenreis he!:-)

    xx

  • 31 Januari 2009 - 14:59

    Dirk:

    Hey!
    Ik vond je site viavia en heb een vraag aan je :)
    Volgende week ga ik met een vriend van me stappen in Malaga, weet jij waar je lekker en leuk kunt stappen? Als je wat leuks weet en dit met me wilt delen; peetersdrr@hotmail.com

    ik hoor graag van je en zo niet, enjoy your stay!!

    Groet,
    Dirk

    ps. gaaf dat je bent gaan liften :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Natasja

student | marketinggeek | infobees | dol op serendipity | taal is echt mijn ding |tomeloze energie | voeten in de klei, hoofd in de wolken | twitto ergo sum ;-)

Actief sinds 16 Juni 2006
Verslag gelezen: 1286
Totaal aantal bezoekers 102745

Voorgaande reizen:

06 Juli 2015 - 30 Juli 2015

Honeymoon Indonesië: Bali, Lombok en Java

02 Juli 2014 - 27 Juli 2014

Panama & Costa Rica

23 November 2012 - 01 Januari 2013

Nieuw-Zeeland

30 September 2011 - 05 November 2011

Peru en Bolivia

11 Juli 2009 - 10 Augustus 2009

Backpacktrip Maleisie & Singapore

01 September 2008 - 14 Februari 2009

Málaga Spanje, Erasmusstudent

19 Juli 2008 - 23 Augustus 2008

Summercourse Harvard, NY en Washington

18 Juni 2006 - 18 Augustus 2006

Cursus Zweeds Uppsala

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: