Vliegende eerste dagen! - Reisverslag uit Kurow, Nieuw Zeeland van Natasja Hoekstra - WaarBenJij.nu Vliegende eerste dagen! - Reisverslag uit Kurow, Nieuw Zeeland van Natasja Hoekstra - WaarBenJij.nu

Vliegende eerste dagen!

Door: Natasja Hoekstra

Blijf op de hoogte en volg Natasja

28 November 2012 | Nieuw Zeeland, Kurow

Jahoe! Na een jaar wachten was het weer zover: een grote reis! Dit keer naar de andere kant van de wereld: Nieuw-Zeeland! En aangezien dat best wel behoorlijk ver is vlieg je daar niet bepaald in een streep heen. Onze eerste vlucht ging dan ook via Praag, een keuze die tijdens het boeken meer met geld dan met snelheid te maken had uiteraard. De vlucht van anderhalf uur was een mooie oefening voor wat ons later die dag te wachten stond, namelijk 2x11 uur stilzitten en ronddraaien met de trombosebeentjes. Echter zat er eerst nog een tussenstop van 8 uur in, die we benut hebben door Praha te ontdekken. Lekker slenterend onder een aangenaam zonnetje door de idyllische straatjes was de dag zomaar voorbij. Rond half acht stapten we samen met half mondmaskertjesdragend Zuid-Korea op het vliegtuig naar Seoul. Waar we hoopten een paar uurtjes slaap te pakken, bleek dit al snel ijdele hoop. Menno had het op de een of andere manier flink te pakken en was kotsmisselijk (letterlijk). Tien hele lange slapeloze uren later kon hij gelukkig een beetje bijkomen tijdens ons tussenstop, languit op drie stoelen. Hier viel het me wederom op dat Koreanen nogal snel hun schoenen uitdoen: werkelijk alle medewachtenden hadden netjes hun schoenen naast zich staan en staken schaamteloos hun zweetsokken de lucht in. Ook in de twee vluchten kregen we behalve een tandenborstel ook pantoffels, waarvan gretig gebruik gemaakt werd door onze Kore's. Wie weet is Menno daar wel ziek van geworden, muhaha. In vlucht numero tres werden we nogal onromantisch door een gangpad van elkaar gescheiden. Gelukkig was er na veel buiginkjes van de stewe's iemand die wilde ruilen zodat Menno gerieflijk in mijn schoot kon kots.... Eh slapen.

Na in totaal vijf films, zes kotssessies en een aantal vliegtuigmaaltijden en op de klok 36 uur kwamen we aan in het beloofde Auckland. Eerste uitdaging: wakker blijven! Waar in Nederland de avond reeds gevallen was, moesten we hier met twaalf uur tijdsverschil nog even het klokje rond maken. Als je ziek bent mag slapen natuurlijk altijd, dus Menno is linea recta zijn nestje ingedoken. Gelukkig voor mij was daar de jaarlijkse kerstparade van Auckland en viel ik met m'n neus in de Disneylike boter. Drie uur praalwagens, dansende en zingende hysterie, een verbrande neus en een blokje om later kwam ik weer op de kamer en besloot ook ik 'even tien minuten' te gaan liggen. Ik hoor je denken, yeah right, en inderdaad, mijn goede voornemen duurde uiteindelijk meer dan drie uur... lang leve de jetlag. Om 7 uur schrokken we wakker en zijn we snel op zoek gegaan naar een hapje eten. Menno was daarmee officieel beter verklaard en dat was mooi op tijd voor de volgende dag, toen we weer verder vlogen naar Christchurch. We gaan vanaf daar de komende vijf weken van het Zuiden in een loop omhoog naar het noorden. Maar eerst dus nog een dagje aldaar. Dat bleek al snel meer dan genoeg, want jemig wat is die stad naar de vernieling.

Christchurch is anderhalf jaar geleden getroffen door een tweede aardbeving die echt vernietigend is geweest; ik denk bijna driekwart van het hartje centrum was gemarkeerd als 'red zone' en uitgezonderd bouwvakkers en slopers, onbegaanbaar. Dichtgetimmerde gebouwen afgewisseld met kale vlaktes door sloop maakte het een triest geheel, met als absoluut dieptepunt de half ingestorte kerk. Wat moet dit erg zijn boor de inwoners. Wel vond ik de winkels opgetrokken uit containers erg creatief en werden er 'scenic flights' boven het rampgebied aangeboden, de een z'n dood...

Na deze toch wel deprimerende dag werden we 's ochtends met een soort van Sinterklaasgevoel wakker: we konden onze camper ophalen! Nu worden we door die jetlag sowieso erg makkelijk wakker, maar toch. Om half tien stonden we trappelend van ongeduld op het industrieterrein van 'Lucky Rentals'. Helaas was onze campervan wat minder Lucky, want de vorige inzittenden 'rolled over the day before'. Ai. En dan stel je natuurlijk de enige vraag die je op dat moment moet stellen: hoe gaat het met..... De auto!? Helaas, die was niet meer te redden. De huurders overigens wel;-). Maar dit betekende dat de verhuurder twee campervans tekort kwam (de kapotte en de vervanger) waardoor we 'beter aan het einde van de dag terug konden komen.' Dikke vette doei natuurlijk, de taxi naar dat afgelegen terrein was 20€ en dat gingen we niet nog 2x betalen. Hun alternatief was ons afzetten in de nabij gelegen shopping mall waar we alvast een natje en een droogje voor in onze camper konden aanschaffen. Vier uur later dan gepland (maar wel een dag huur eraf geritseld) gingen we dan op weg. Omdat ze hier links rijden zijn alle automatismen qua in de spiegel en achterom kijken, de bocht omgaan en een afrit nemen even 180 graden anders. Zodoende stonden we in het begin beiden op scherp, maar inmiddels zijn we er aardig aan gewend. Onze eerste rit ging richting Lake Tekapo, iets met heel mooi, heel blauw en omringd door besneeuwde bergtoppen maakte het onwerkelijk mooi. Alsof je middenin een bureaubladfoto staat. Ook kwamen we onderweg een heel schattig kerkje tegen wat blijkbaar enorm toeristisch is en alwaar ik m'n eerste blunder van de vakantie beging. Ik probeerde Menno met het schattige kerkje te kieken, maar een nogal irritante meneer zat pontificaal op een steen die het onmogelijk maakte om -vanuit welke hoek dan ook- een foto met het schattige kerkje te maken waarop deze irritante meneer niet pontificaal op zijn steen zittend te zien zou zijn. Omdat hem uit beeld krijgen cameratechnisch onmogelijk leek, besloot ik Menno pal voor de nogal irritante meneer te positioneren om de schade zoveel mogelijk te beperken. Ieder die mij kent weet dat dit gepaard ging met ongepast luide opmerkingen als 'jemig blijft hij daar de hele dag zitten / heeft hij geen doel / moet hij nou perse op iedereens foto staan.' Hoewel hij nogal Aziatisch aandeed voel je hem al aankomen, de nogal irritante meneer op de pontificale steen bleek Nederlands, zo bleek toen hij plots van zijn pontificale steen naar me toog en vriendelijk vroeg hij of hij misschien even een foto van ons moest nemen. Met een stalen gezicht bedankte ik hem vriendelijk, allang blij dat hij nu in ieder geval achter de camera zou staan. Hij leek overigens niets door te hebben, met dank aan de harde wind denk ik.

Na dit voorval hebben we een camping opgezocht en voor zover mogelijk de spullen een plaats gegeven. Hoewel je zou denken dat het wel relaxed is zo'n camper, is het in feite niet meer dan een tent op wielen. Het ingebouwde kraantje weigert dienst, het beloofde koelkastje ('met temperatuurregelaar') bleek een koelbox zonder koelelementen en privacy is een illusie gezien het feit dat het gordijn van het grote achterraam ontbreekt. Het ombouwen valt best wel mee overigens, het slapen op de losse kussens met alleen een hoeslaken erover had iets comfortabeler gekund, maar wie klaagt er nog als je 's ochtends je dakraam openschuift en je een stralend blauwe lucht tegemoet kijkt? Wij niet in ieder geval! Na een smakelijk ontbijtkoek hebben we dan ook onze biezen gepakt om richting onze eerste hike te gaan, in een sprookjesachtige vallei waar Platvoet nog jaloers op zou zijn. Hier de kuiten even flink laten trillen in een stevige wandeling van pak hem beet 4 uur. Uiteindelijk leidde de de trail naar een gletsjermeer met ronddrijvende ijsschotsen, erg indrukwekkend. Na dit spektakel zijn we weer doorgecrosst en terechtgekomen op een verlaten camping alwaar we in onze aftandse omgebouwde auto lekker aan het uitrusten zijn van de eerste, weer veel te uitgebreid beschreven, indrukken. Wat de komende dagen ons brengen zal; we'll see!

P.s. Weinig wifi, wel bijzonder hoe lang telefoons en iPad meegaat als je ze niet 10 uur per dag gebruikt. Voor nu een uur internet gekocht, maar offline cruisen heeft de overhand!

• 28 November 2012 - 10:00

Marina :

Wat leuk, jullie eerste bericht! Het is/word weer een heel avontuur.
    Lekker genieten en ik kijk uit naar het volgende verslag!!!

• 28 November 2012 - 10:26

Kris:

Wat een avonturen (nu al)! Je hebt een prachtige manier van schrijven/ belevenissen verwoorden..ik kijk uit naar de volgende blog ;-) Enjoy!!

• 28 November 2012 - 10:40

Daniela:

Prachtig verhaal en wat hebben jullie al een boel meegemaakt!!
    Ik kijk uit naar de rest van de reisverhalen!!
    Geniet ervan!!

• 28 November 2012 - 10:48

Zwanet:

Wat heerlijk om dit te lezen, geweldig geschreven. Als je soms denkt wat is mijn rugzakje toch zwaar.... nou dan reis ik een klein stukje met jullie mee! Heel veel plezier, heerlijk genieten!

• 28 November 2012 - 11:15

Vincent:

Leuk om te zien dat jullie al zoveel hebben ondernomen en meegemaakt! Vooral vlak na zo'n lange zware reis met weinig slaap en privacy. Geniet nog van alle avonturen en indrukken die jullie ongetwijfeld nog zullen opdoen. Your big brother is watching you at your blog!

• 28 November 2012 - 11:40

Ytsje:

Wat een leuk verhaal. Wordt een heel avontuur als ik het zo lees. En idd typisch iets voor jou met die man op die steen haha. Geniet ervan!! XXX

• 28 November 2012 - 14:04

Heidi:

Ooooh zo leuk om mn trip nog een keer mee te maken via jullie haha! Maaar zag ik nou op de foto dat die Lucky Campervan gewoon een afgedankte Jucy is? x

• 28 November 2012 - 16:43

Mutix:

Wat een prachtig schrijven ! Ik heb weer genoten van jou verhalen dochterlief. Wel jammer dat je voor je vertrek niet je campertje heb nagekeken of alles naar behoren was, ik bedoel geen gordijn in het achterraam en geen koelelementen.........das niet zo netjes......hoop niet dat ze dat bij inlevering camper jillie dat verwijten en eventueel borg inhouden......goede leer voor de volgende keer, checken die handel !!
    Ik wens jullie verder veel plezier en goede reis, doe voorzichtig !!
    Mutix

• 28 November 2012 - 17:46

Trieneke:

Leuk, leuk, alle 'bacpack" verhalen tot nu toe waren steeds leuk, boeiend, die van jullie dus ook, reis je toch een heel klein beetje mee.

Fijne reis, zie uit naar het volgend verhaal !

gr.

Trieneke

• 28 November 2012 - 19:05

Bolle:

Slim om van zuid naar noord te rijden hoef je als navigator de kaart in ieder geval niet op de kop te houden. (ik neem aan dat Menno als echte man het stuur vast houd)
    Fijn om te horen dat je eindelijk weet wat links en rechts is.
    Bon voyage !!!

• 28 November 2012 - 19:05

Bolle:

Fijn om te horen dat je eindelijk weet wat links en rechts is.
    Bon voyage !!!

• 28 November 2012 - 19:24

Heiny:

Hi Natas en Menno!
    Mooi verhaal! Heb er smakelijk om gelachen!
    Heeel veeeeel plezier nog! Kijk uit naar jullie volgende verhaal!
    Liefs, Heiny

• 29 November 2012 - 19:15

Nicky:

Top verhaal!!!

• 30 November 2012 - 23:50

Mariek:

Hoi Natasja,

Leuk even jullie belevenissen te lezen. Have fun!

Groet Mariek

• 01 December 2012 - 11:05

Anouk:

Hahahahaha, die kerk-foto-blunder! priceless and so you! Fijn dat Menno weer fit is, lijkt me vreselijk om ziek te zijn in een vliegtuig. Je kunt geen kant op, echt een gevecht met jezelf lijkt me dat. Kijk uit naar het volgende stuk! tatalaterrrrxxx