Dag tio! - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Natasja Hoekstra - WaarBenJij.nu Dag tio! - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Natasja Hoekstra - WaarBenJij.nu

Dag tio!

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

27 Juni 2006 | Zweden, Uppsala

Hallo mensen,

Nou vandaag ga ik voor het eerst ECHT proberen het kort te houden, want het is verdorie al weer 12 uur! Grrrrrr ik ben weer veel te lang op msn blijven hangen en heb te veel tijd besteed aan het zoeken van een hotelletje in Stockholm, oh ik heb er zo'n zin in! Nou ja ik had eindelijk een prachtig stekje gevonden, maar ja het is alleaal vrij prijzig en menno en ik hebben nu maar besloten dat we op de dag zelf naar het VVV gaan en dan iets uitzoeken, dikke kans dat veel dingen dan vol zitten maar dat risico nemen we dan maar, die mensen kunnen ons vast goed vertellen wat een goede plek is om te zitten, dus dat is dan wel weer een bijkomend voordeel:)!

Maar goed, door al dat gezoek was ik de tijd dus een beetje vergeten, dus moest ik net nog een heel stuk schrijven over wat ik op een dag allemaal eet, zie hieronder het resultaat! Dan kunnen jullie eens zien op wat voor niveau ik nu ongeveer zit, laag dus, haha! Ik zal de 'vrije' Nederlandse vertaling er ook even bijzetten, zodat het niet helemaal koeterwaals is, haha! Nou ja het zweeds lijkt natuurlijk wel heel veel op het Nederlands dus dat zal wel meevallen, maar als het op de grammatica aankomt valt het tegen hoor! Maar ja dat zien jullie toch niet;)!

ZWEEDS

Jag äter i Sverige mindre an i Nederländerna, eftersom jag kan här inte hitter duger ingredienser. I Holland jag har två macka på frukost, här äter jag två knäckebröd med ost och ett glas juice.

Klockan tio är det Kaffedags (Fika) mycket bra seden (3)! Jag dricker kaffe och äter ett kex, oftast ett med choklader, jag tycker om choklader mycket!

Klockan halv ett, är det lunchdags! I Holland äter jag blott som helst smörgåsar, men i Sverige äter jag varm lunch. Det är bra, eftersom jag äter mindre i kväll.

När jag kommer fram hem, äter jag oftast något aptitligt, som snasket eller kex. Det komma en på jag är hungrigt eller inte, om jag kokar omfattande. I Sverige käften jag mestadels simpelt, då jag ocksa äter mycket med lunch.

NEDERLANDS

Ik eet hier in Zweden veel minder dan in Nederland. omdat ik hier de producten niet goed ken en dat is lastig met boodschappen doen. In nederland ontbijt ik meestal met twee boterhammen, hier in Zweden met 2 knäckebröd met kaas en een glas multivitaminesap.

Dan is het om 10 uur tijd voor het Zweedse ‘fika’, een erg goede traditie! Het is dan tijd voor koffie (die ik na 1,5 uur les op de vroege ochtend ook wel nodig hebJ) en een koekje, meestal kies ik voor iets met chocolade, daar ben ik dol op!

Om half één is het tijd voor de lunch. In Nederland lunchen we met brood, maar hier eten de mensen warm. Ik vind dat goed omdat je dan ’s avonds minder eet, en dat is beter voor je gewicht.

Meestal als ik ’s middags thuiskom eet ik even iets lekkers, wat snoep of een koekje! Vervolgens maak ik rond een uur of zes wat eten voor mezelf. Het hangt er vanaf of ik honger heb of ik uitgebreid kook, of het simpel hou. Hier in Zweden hou ik het meestal makkelijk, omdat ik ook al veel eet tijdens de lunch.

Nou ja, dat is dus mijn huiswerk voor morgen, maar wat heb ik vandaag allemaal gedaan? Ik kan jullie vertellen, ik heb mijn beste dag gehad hier, tot nu toe! Echt waar, er is zo'n last van m'n schouders afgevallen dat ik menno over een paar dagen zie, onbewust werkte dat super door op m'n geluk hier en nu ik kan uitkijken naar zijn komst, ziet de wereld er opeens veel rooskleuriger uit, haha! De lessen gaan daardoor ook automatisch beter, en ondanks het feit dat ik pas tegen één uur in m'n bed lag voelde ik me de hele dag uitstekend. We hebben veel geoefend met wat je in de supermarkt kunt kopen en hoe je zulke dingen vraagt (vandaar het Zweedse verhaal over eten) en verder nog wat grammatica over de plural, de meervoud. Ik heb echt super veel lol gehad met een Japans meisje die ik probeerde de 'u' (als in eeh, ja u, haha) uit te laten spreken, dat lukte haar dus echt niet, daar kun je dan niet bij als Nederlander, haha! Ik heb er zelfs een filmpje van gemaakt, erg lollig vond ik zelf dus als je hem hebben wilt, vraag maar op msn:D! Na de lunch (EEN BORD KOUDE SOEP, WIE VERZINT HET! zie http://natasjainuppsala.mijnalbum.nl voor de meest koude soep ooit, ze doen er zelfs een ijsklontje in, toen hadden bij mij natuurlijk alang de alarmbellen moeten rinkelen!) was het weer tijd voor mijn bijvak, en vandaag kregen we bezoek van de Rooie rakker Seppo Laine, die namens de left party van Uppsala kwam vertellen hoe 'dit land zoveel beter kan', bah. Ik heb me groen en geel zitten ergeren aan de Utopistische gedachten van die man, 200.000 banen extra, 20.000 huurwoningen per jaar extra, health care voor iedereen (waarbij hij op-en-neer hopsend van enthousiasme tandenborstels uitdeelde), maar een plan om het te realiseren ho maar! Tja ik ben niet anders gewend van meneer Forrest hier, dus ik kon me inhouden en schoot zelfs af en toe in de lach bij het zien van zijn partij-programma, ze hebben als speerpunt zelfs zelfverdediging voor vrouwen, dat is dan weer wel leuk, haha!

's avonds heb ik me vermaakt met een bord macaroni van gisteren en het kijken van de Simpsons (zó leuk!), dat leek me een beter idee dan de vast en zeker saaie cultureel verantwoorde film die op school vertoond werd.

Zo dan, het is me wederom niet gelukt om het kort te houden, although ik netto niet zo vreselijk veel geschreven heb, door natuurlijk de geknipte en geplakte stukjes tekst! (wow, echt in 11 minuten tijd!)

Vi ses allihoppa!

xxx natasja

ps: na het linnenbroekdebacle van gister is vandaag de knoop van m'n spijkerbroek gevallen, dat betekent dat ik nu nog welgeteld één lange broek over heb voor de resterende 2,5 week. Dat heb ik weer.

  • 26 Juni 2006 - 22:22

    Heidi:

    Oh wat was je bang dat je dagboek straks maar 30 pageviews zou hebben.. En kijk eens: nu al 1776! (Dat de helft van je moeder is, de andere helft van menno en nog een helft van mij doet er natuurlijk niet toe.. Het gaat om het cijfer, niet om de mensen achter die cijfers ;))

    Meis blij dat je zo gelukkig bent.. Ik ook!! :D:D

    Trustuh Chick Xx

  • 26 Juni 2006 - 22:26

    Heidi:

    Gaat lekker met die berichtjes, zo komt je site wel vol.. ;) Sorry!

    Ps. Trek je toch gewoon je ultrakorteminirokje aan met die goddelijke benen van je? Het wordt vast heel heet!

  • 26 Juni 2006 - 22:28

    Natasja:

    het regent keihard. en het waait als een gek.

    nou ja, wat vandaag valt, valt morgen niet ;)

  • 26 Juni 2006 - 22:31

    Natasja:

    *#%&%& ze houden hierboven een booming party. en verdorie over 6.5 uur gaat mijn wekker weer, aargh!

  • 27 Juni 2006 - 10:21

    Menno:

    Nou het is inderdaad weer een lang stuk geworden maar die lees ik zoals altijd met veel plezier!! Heb gisteren nog even de voetbalmatch gekeken van Oekraïne tegen Zwitserland. Ik wist dat Nederland niet zo goed is in strafschoppen nemen maar die Zwitsers kunnen er ook wat van. Gewoon 0.0000000. hahaha echt ongelooflijk!! Mijn moeder zit in een dip,want ze had het Zwitserland zo gegund.
    Nou mijn spullen heb ik al een beetje gepakt en je zal verrast zijn wat ik allemaal mee breng en vooral WAAR ik het in mee breng! Morgen nog even naar Nijmegen voor je webcam en vitaminepillen en natuurlijk voor een warme trui voor mezelf en dan is het bijna zover dat ik je weer in levende lijve zie! Gelukkig maar!
    Mocht ik je niet meer spreken( wat me eigenlijk onmogelijk lijkt) dan zie ik je donderdagmiddag!

    ännu tva natten sover och än kan jag dig väder vänslas!!Tills torsdag

    tjocka kyss Menno

    P.s väl rätt dig läxa förblir lagar!!!!!

  • 27 Juni 2006 - 10:30

    Didy:

    Heerlijk dat Menno weer even thuis is, kan mij altijd geweldig helpen. Maar dat weet je wel. Ga straks eindelijk weer eens sporten nadat ik 2 maanden niet naar de sportschool ben geweest. En daarna nog even lekker naar de sauna. Knap ik denk ik wel van op. Ga morgen met Niek naar granny, want ze komt waarschijnlijk volgend weekend weer thuis. We blijven hier maar druk druk druk. Heel veel plezier samen met Menno en maak er een paar mooie dagen van!!

    Hopelijk krijg je hiervan zoveel energie dat de laatste anderhalve week alleen super zal verlopen!

    dig svärmor som inte stenat vill bliva

    puss och kram Triple D

  • 27 Juni 2006 - 10:57

    Unique:

    Hey Tas!!!
    Het gaat weer lekker met de broekenvoorraad dus :P! Hopelijk neemt Menno er nog een paar mee! Fantastisch trouwens dat hij donderdag langskomt, kan me voorstellen dat je hem heel erg mist.
    Wat een %^&*wedstrijd zeg... het was super oneerlijk, wat een clown is die scheids. Idd wel leuk hoe de blessure van Ronaldo werd behandeld, meende ik daar stoom te zien :P???
    Hier gaat alles prima, ik heb donderdag de diplomauitreiking en 27 juli ga ik op voor m'n rijexamen!!! Daarvoor ga ik met Sophie een paar daagjes in de buurt van Rome hangen, ook erg veel zin in! Ook met Mike alles goed, z'n eenmansbedrijfje loopt als een trein en hij is veel gelukkiger en daardoor studeert hij ook beter!!! Goed voorbeeld doet goed volgen ;)!
    Nou ik ben ook geen ster in korte verhaaltjes, ik ga nu maar stoppen, heel veel plezier de komende dagen met Menno en maak er wat moois van :)!!
    Liefs van Pelle.

  • 27 Juni 2006 - 19:01

    Natasja:

    Ho ho didy rustig aan he, menno moet nog wel een beetje energie over hebben als ie hier komt, haha! Het huishouden doen verbrand je ook veel calo's mee, als je die energie nou gebruikt om menno te sparen, hahaha! Nee geintje, tis inderdaad handig zo'n zoon, ik zie het vincent echt nog niet doen! Die hangt ook nu hij vakantie heeft gewoon in Groningen rond, tsja zo gaat dat denk ik.

    Ging het lekker in de sportschool? Was vast weer even wennen na zo'n lange tijd eeh, nou niks doen kan ik natuurlijk niet zeggen! Gezond eten helpt natuurlijk ook en dat doen jullie altijd, haha! Daar kan ik nog een voorbeeld aan nemen hier, nou ja zeg maar niks tegen menno, die maakt er tegenwoordig een sport van om iedere avond te vragen of ik ook pizza heb gegeten, hahaha! SSSSST!

    Ik verheug me ook op donderdag, eindelijk weer een paar dagen samen voor je zoon en mij:D!

  • 27 Juni 2006 - 19:03

    Natasja Aan VOGEL:

    vogel als je dit leest: waarom ga je zo snel offline? ik heb verdorie niet eens de tijd om te antwoorden of je bent alweer vertrokken naar MARILYN MAIL!

  • 27 Juni 2006 - 19:31

    Muti:

    Je moet die knoop er even aannaaien tas, kom op dat kun je best.Vraag maar ergens even een naald en een draad en naaien die handel. Fijn dat jij je zo goed voelt en dat je een leuke dag hebt gehad. Je bent alweer met de tweede week bezig. Voordat je het weet is Menno er en ben je even later alweer thuis. Jeetje wat schrijf je goed zweeds zeg!!!!!!!!! knap hoor, en dat in zo'n korte tijd. Ga zo door, ik ben benieuwd hoe je het spreekt als je over drie weken thuis bent. Dag lieverd voor straks slaap lekker en tot morgen....je muti xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Natasja

student | marketinggeek | infobees | dol op serendipity | taal is echt mijn ding |tomeloze energie | voeten in de klei, hoofd in de wolken | twitto ergo sum ;-)

Actief sinds 16 Juni 2006
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 102741

Voorgaande reizen:

06 Juli 2015 - 30 Juli 2015

Honeymoon Indonesië: Bali, Lombok en Java

02 Juli 2014 - 27 Juli 2014

Panama & Costa Rica

23 November 2012 - 01 Januari 2013

Nieuw-Zeeland

30 September 2011 - 05 November 2011

Peru en Bolivia

11 Juli 2009 - 10 Augustus 2009

Backpacktrip Maleisie & Singapore

01 September 2008 - 14 Februari 2009

Málaga Spanje, Erasmusstudent

19 Juli 2008 - 23 Augustus 2008

Summercourse Harvard, NY en Washington

18 Juni 2006 - 18 Augustus 2006

Cursus Zweeds Uppsala

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: