Menno departure day - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Natasja Hoekstra - WaarBenJij.nu Menno departure day - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Natasja Hoekstra - WaarBenJij.nu

Menno departure day

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

04 Juli 2006 | Zweden, Uppsala

Hallo...

Vandaag was het dan zover: ik moest weer afscheid nemen van mijn lieve menno! Om zeven uur vanochtend rammelde de wekker alweer, uiteindelijk was het half acht voordat we ons kleine eenpersoonsbedje verlieten om ons te wagen aan het Zweedse knäckebröd. Zoals altijd was ik de eerste 10 minuten niet aanspreekbaar, maar daarna kwam mijn stem langzaam aanzetten en gingen m'n ogen steeds meer open, en besefte ik dat ik straks mijn skeet weer op de bus naar St. Steedsverderweg moest zetten. We hebben toch nog even genoten van onze laatste minuten samen (lees: 'natasja dit past niet in m'n koffer', jawel dit past wel in je koffer, uiteindelijk werd het nee) en zijn toen weer -dit keer godzijdank op de fiets- vertrokken richting Uppsala Central. Menno zat relaxed achterop en hoefde die rotheuvel dus niet op te fietsen, al zat het geloof ik niet zo heel lekker mocht ik uit het gepiep achter me concluderen. Eenmaal aangekomen op het station hadden we nog 5min samen en we hebben even rustig afscheid genomen, het ging eigenlijk best goed. Ik had echt zoiets van: we hebben een paar héérlijke dagen gehad samen en ik heb er vrede mee, over 10 dagen zie ik je weer en tot die tijd moet ik er iets van maken, punt. Zodoende wavede ik hem gedag, keek nog een keer achterom naar de vertrekkende bus, en fietste weg, alleen.

De rest van de dag was ik vooral met m'n gedachten bij menno, of ie al geland zou zijn en waar hij zou zitten in de trein, maar ik kreeg ook nog wat mee van de Zweedse grammatica (hem/haar/zij/hun/weetikveel vormen) en 's middags zijn we op bezoek gegaan bij een bejaardentehuis, niet mijn favoriete hangplek. Ik heb het gewoon niet zo op bejaarden, die mensen zijn dement, kreupel en krijgen geen woord meer uit hun kunstgebit, maar ze teren nog wel op de kosten van de staat totdat Magere Hein ze komt halen. Al hebben ze de samenleving natuurlijk vroeger wel de nodige diensten bewezen, maar volgens mij willen ze zelf ook liever dood. Tsja tis een beetje hard, maar wat ik vanmiddag weer gezien heb dan zeg ik; geef mij maar een spuitje als ik ooit zo wordt. Ik zag een groep bejaarden die eten kregen: de ene kreeg het toegedient middels de -nognetnietvliegtuigjes- hapjemethode en een tafel verderop hing een vrouw met haar hoofd voorover op tafel te kwijlen, nou dank je feestelijk.

Hoewel ik ze nu natuurlijk niet allemaal over één kam mag scheren, want er zat ook een kwieke vrouw te vreten voor de tv (duidelijk een survivor van de hongerwinter, ze schraapte haar bord zó leeg dat het zo de kast weer inkon) en even later zag ik een vrouw in een rolstoel voorbij rollen die de respectabele leeftijd van 102 had bereikt, en dan toch nog in staat zijn jezelf voort te bewegen, respect hoor. Dit tehuis was overigens vrij bijzonder, ze werken via de methode van één of andere Zweedse socioloog die het belangrijkt vind dat wensen en dromen uitkomen, dus die mensen mogen veel dingen doen die ze leuk vinden, en ze proberen zoveel mogelijk de familie erbij te betrekken. Ik zag dat er veel persoonlijke aandacht was en op die paar suïcidale kwijlers na zagen de meesten er best gelukkig uit. Wat wil je met een bad, massagestoel, fysiotherapeutische ruimte, psychologen, een persoonlijke begeleider in zo'n vredige omgeving dat Adam en Eva er nog een puntje aan kunnen zuigen.

Al met al was het weer een enerverende, veelbewogen dag die weer veel stof tot nadenken gaf. Nu menno weer weg is kom ik weer een beetje met m'n beide beentjes op de grond te staan. Mede door het feit dat menno wat studiekeuzeboekjes had meegenomen, dringt de harde realiteit weer tot me door: als ik straks terugkom ben ik practisch blut, heb ik geen kamer meer, geen studie en amper nog vrienden. Haha, het klinkt wreed maar in zo'n maand merk je wel wie er nog naar je omkijkt en wie niet. Natuurlijk raak je eraan gewend om elkaar minder vaak te spreken nu iedereen verder uit elkaar woont en leeft, en ik moet zeggen dat ik het afgelopen jaar niet altijd even sociaal geweest ben, maar van sommige mensen had ik toch wel iets meer verwacht, jammer. Gelukkig zijn er daarintegen ook mensen waarvan ik minder verwachtingen had, en die me dan opeens wél mailen en berichtjes posten, dat maakt me dan weer erg blij:)! Misschien bevindt zich ook wel een groep in de twilight-zone, mensen die m'n site wel lezen maar simpelweg niet de moeite nemen om een berichtje achter te laten. Ik zou zeggen; al zet je er alleen een punt of een komma neer, dan weet ik dat je geweest bent and it makes me happy! Dit is namelijk de enige connectie die ik op dit moment met Nederland heb en veel dingen gaan langs me heen, maar je vrienden vergeet je niet, en ik vind het ook leuk om het te weten hoe het met jullie gaat folks!

Nou genoeg pathetisch geklets, ik ga me weer eens richten op hetgeen ik hiervoor gekomen ben: ZWEEDS STUDEREN!

veel liefs!

natasja

ps: ik heb nogal snel twee berichten achter elkaar geplaatst, voor het verhaal van gisteren zie -------------> de rechterkant van het scherm, dikgedrukt 'Last Mennoday: Maandag 16e dag i Sverige'!!!!

http://natasjainuppsala.mijnalbum.nl

  • 04 Juli 2006 - 19:37

    Menko:

    Leuke blog Taz. Ist in Zweden ook zo veel te belachelijk x10E99 warm? hier wel. Je hebt het naar je zin zo te lezenl en dat hoort ook. Als je terug bent gaan we weer ff ete met the crew, k?

    ciao.

  • 04 Juli 2006 - 19:38

    Dimitri Y. Moskovic:

    Jij mooie site. ja.
    site is goed.

  • 04 Juli 2006 - 20:26

    Muti:

    Hai Tas......jammer dat je een beetje teleurgesteld bent in de reacties van je schrijven maar het kan natuurlijk ook komen doordat het vakantietijd is hé......je bent weer alleen nu, fijn dat jij je zo positief hebt opgeteld toen je menno op de bus gezet hebt, knap hoor!! nou en nu nog even doorzetten en voor je het weet ben je weer lekker bij muti thuis..je zit nu ook voetbal te kijken zeker, achter mij zit nu een hele groep mensen voetbal te kijken ..is best wel gezellig hier nu, we gaan zo nog even de boulevard op want aly wil kaarten kopen om die naar huis te sturen....daarna niet te laat naar bed omdat ik vannacht ook niet al te veel geslapen heb. Dag lief kind, morgen meldt muti zich weer . Sterkte met het alleen zijn nu.... tatatatata

    liefs je moeder

  • 04 Juli 2006 - 20:28

    Natasja:

    vogel dat is toevallig, ik keek net op m'n site en nu staat daar een berichtje van jou, wat leuk.

    ik ga nu nog even huiswerk maken

    arme bolle mist je wel hoor, hij zei dat hij het vervelend vond dat hij niemand had om tegen te praten 's avonds, die arme bolle.

    tata

  • 04 Juli 2006 - 20:49

    Heidi:

    Meis, hier een berichtje om je te laten weten dat ik nog aan je denk.. ;)

    Vandaag ben ik van Nijmegen terug naar Lunteren gefietst, en dat terwijl we nu OFFICIEEL een HITTEGOLF hebben!

    En je hebt het beloofd he, nu ga je als een gek GENIETEN van die laatste anderhalve week!

    Xx Heidi

    Ps. Morgen weer sollicitatiegesprek, duimen!!

  • 04 Juli 2006 - 21:06

    Gerina:

    Blijf positief en geniet nog even van die laatste dagen, voordat je keuzes moet maken :)

    xx.


  • 05 Juli 2006 - 00:51

    Vincent:

    . ,

  • 05 Juli 2006 - 05:46

    Kathi:

    Moet wel zeggen, je kent me verder niet, maar ik neem mijn petje af dat je zoiets als dit doet. Veel plezier nog in het vackra Sverige! Hej då!

  • 05 Juli 2006 - 08:57

    Unique:

    Hey Tas!!!
    Ik kwam net terug van mijn rijles in Groningen met de trein, en het is zulk heerlijk weer, dat maakt alles hier een stuk mooier! Ik heb zwanenbabies gezien, een eend die tegen een schaap stond te kwaken en -serieus waar- een koe die achter een haas aanrende!!!! Echt echt echt waar!!!
    Toen moest ik even aan jou denken!!!
    Liefs van Unique.

  • 05 Juli 2006 - 13:25

    Menno:

    hoi lief meisje,
    Nog even goed je best doen en dan vliegt de tijd voorbij en dan zien we elkaar weer en dan zie je ook weer al je vrienden want die heb je genoeg! Is het bij jou ook zo warm vandaag? Stik hier weg in het oosten des lands!

    dikke pussa

    Menno

  • 05 Juli 2006 - 16:45

    Muti Vanuit Gran Canaria:

    Hoi natasja...Heb eeb heerlijk dagje gehad, zijn naar het strand geweest en gaan vanavond naar maspalomas, daar kun je leuk shoppen...dus menno is weer in holland nou meid effe doorzetten hé dat lukt je wel, papa zal jij dit leest wens ik je veel sterkte met het alleen zijn, ik heb daar geen last van omdat ik het leuk heb hier...... natasja, je hebt werkelijk prachtige foto´s gemaakt ik heb ze allemaal gezien mooi hoor!!!! vind het heel leuk om zo een beetje deel te hebben aan jou leven daar....nou meisje ik wens je verder veel sterkte daar en maak er wat van hé tot morgen hoor dan ga ik weer verder beppen.... doei doei..... muti xxx
    ps menno : ik bel je volgende week hoor! en ook jij sterkte verder met het missen van natasja

  • 05 Juli 2006 - 17:46

    Anouk:

    Nou taz, kom op met je verhalen van vandaag, 5 juli!! :)

  • 05 Juli 2006 - 21:39

    Vincent:

    Mutti, je moet naar het Jumbo Shopping Centre gaan. Pak maar een taxi, die weten precies waar het is en die kosten daar echt niets. Hooguit 3 euro.

  • 06 Juli 2006 - 00:22

    Muti:

    klopt vincent ik ben er al geweest naar de travestieten show´s die zijn er heel veel daar .....je lacht je er ziek heel komisch en gezellig ook.......en de taxi kost inderdaad weinig....maar bedankt voor de tip

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Natasja

student | marketinggeek | infobees | dol op serendipity | taal is echt mijn ding |tomeloze energie | voeten in de klei, hoofd in de wolken | twitto ergo sum ;-)

Actief sinds 16 Juni 2006
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 102680

Voorgaande reizen:

06 Juli 2015 - 30 Juli 2015

Honeymoon Indonesië: Bali, Lombok en Java

02 Juli 2014 - 27 Juli 2014

Panama & Costa Rica

23 November 2012 - 01 Januari 2013

Nieuw-Zeeland

30 September 2011 - 05 November 2011

Peru en Bolivia

11 Juli 2009 - 10 Augustus 2009

Backpacktrip Maleisie & Singapore

01 September 2008 - 14 Februari 2009

Málaga Spanje, Erasmusstudent

19 Juli 2008 - 23 Augustus 2008

Summercourse Harvard, NY en Washington

18 Juni 2006 - 18 Augustus 2006

Cursus Zweeds Uppsala

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: