Woensdag bradag - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Natasja Hoekstra - WaarBenJij.nu Woensdag bradag - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Natasja Hoekstra - WaarBenJij.nu

Woensdag bradag

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

06 Juli 2006 | Zweden, Uppsala

Hallo!

Nou eigenlijk wil ik nu gaan slapen, maar ik kan het gewoonweg weer niet laten om nog even snel een bericht te typen, zucht, I'm an addict.

Poeh, nou de wekker ging als vanouds weer eens veel te vroeg, want ik moest nog huiswerk maken, gister was ik echt mycket trött (moe), en als ik te weinig slaap kan ik me slecht concentreren (wanneer niet, haha) de volgende dag, dus besloot ik maar aan Jon Blund (ZO NOEMEN ZE KLAAS VAAK, het stond hier in het woordenboek, echt!!) toe te geven, maar ja daar moest ik dus vanochtend de rekening weer voor betalen, haha!

Wel merkte ik vandaag met de les het verschil, maar dat kwam misschien ook door het feit dat de groepsfoto werd gemaakt, een kwartier voor het begin van de pauze, en madame Evelina besloot om 12 uur een extra break in te lassen, het beste idee van de dag dacht ik zo. Al met al prima te doen dus, ik was zelfs vrolijk geloof ik, haha!

Om half één heb ik weer genoten *not* van m'n lunch, echt voor de 100ste keer lasagne van het EKO-café gehad, jasses ik kreeg het amper nog door m'n strot, ik kan dat spul zoals zij het maken echt niet meer zien, met die RANZIGE SHITAUBERGINES erdoorheen, ik haat die dingen. Ik heb ter compensatie mezelf maar eens getrakteerd op een flinke ijsko, het enige wat hetzelfde, -zo niet beter- smaakt als in Nederland.

Na de vieze vreetbreak volgde de middagcursus, en dit keer gingen we naar de social insurances company ofzo, nou ja zeg maar het CWI van Zweden, waar alle uitkeringen en -belachelijk, ik begin de nederlandse woorden voor dingen gewoon te vergeten, zeer triest- eeh shit hoe noem je dat, belastingvoordeeltjes enzo geregeld worden. Kinderbijslag, pensioen, etc. Nou die peepz hier in Zweden hebben het goed voor elkaar kan ik je vertellen. De sociale lasten zijn groot, maar iedereen profiteert ervan op z'n eigen manier. Trots van Zweden is het zwangerschapsverlofidee, -ff m'n aantekeningen erbij pakken- (jawel ik schrijf tegenwoordig tijdens die les, puur tegen de verveling zodat ik niet in slaap val), nou....

Je krijgt hier als 2 ouders zijnde in totaal 480 dagen (ongeveer 1.5 jaar) vrij, te verdelen over de jaren tot het kind de leeftijd van 8 jaar heeft bereikt. Deze 480 dagen mogen verdeeld worden over beide ouders, máár ze moeten allebei ten minste 60 dagen zelf opvullen, dus ook de vaders 'moeten' 2 maand thuisblijven, hihi leuk he! Tijdens deze vrijheid blijheid tijd krijg je 80% van je loon gewoon uitbetaald, dus als je een beetje je best doet kun je halve leven met zwangersschapsverlof! Want het geldt voor ieder kind opnieuw:)! Is het niet fantastisch? Toen al dat babygeklets ter ore kwam besloot ik meteen ook even te vragen waarom er hier in godsnaam zo verschrikkelijk veel zwangere vrouwen rondlopen, het lijkt wel een plaag! Menno en ik hebben er al flink lol aan beleefd om ze te tellen afgelopen weekend, en gister tijdens de lunch vertelde ik dat aan Allison, die het nog niet opgevallen was. Nou ik zweer: in less then 15 minutes: TIEN hoogzwangere vrouwen, ik maak geen grapje. Ook vanmiddag was het weer aardig raak, in die 500m die het lopen is van de school naar het Eko-café, zag ik er drie buiken die op ploffen stonden, of zoals Allison het zei: "they are ready to pop out". Didy; mocht je er ooit aan denken om te emigreren: plenty werk hier, haha!
Volgens de fru van de sociale verzekeringen was het altijd zo dat er een ware babyboom ontstaat, mensen schijnen Midsommar het ideale moment te vinden om een kind te verwekken, maar dat is niet zo vreemd want dat feest stáát voor vruchtbaarheid. Ook was de herfst hier vorig jaar erg slecht, veel regen wind en kou enzo, en eeh nou ja dat hielp volgens haar ook aardig mee. Dus daar plukken ze zeg maar nu letterlijk de vruchten van, haha, de kinderbijslag liegt er namelijk ook niet om hier. Maar niet te veel cijfermatige details, dat maakt mijn gebrabbel er natuurlijk niet leuker op, toch? Voor degenen die geïnteresseerd zijn, ik ben gaarne bereid de loze cijfers toe te mailen.

De rest van het verhaal was ook wel vrij boeiend, ze praatte goed engels en dat scheelt al de helft, bij sommige bezoeken moet er eerst vertaald worden en dat komt de kwaliteit van het verhaal, en de boeiendheidsgraad niet ten goede.

We waren goddank om kwart voor vier al klaar en toen heb ik ff wat dingetjes gehaald, ik heb een nieuwe supermarkt ontdekt, mijn favo tot nu toe. Ze hadden heerlijke 'wienerlängt' ofzo, een lang plat brood van bladerdeeg, dat smaakt als de lekkerste kant van een sukerbôle (suikerbrood;)), met zo'n lekker laagje room in het midden. Die heb ik uiteraard ingeslagen, samen met twee stokbroodjes en een reep chocola, oeps, klink ik nu weer ongezond? Wees niet getreurd, ook de aardbeien sierden wederom mijn mandje. Helaas ontdekte ik vanavond tijdens mijn eerste hap chocklad dat het fucking mintshit is, daar hou ik dus helemaal niet van, nu heb ik hem dus voor niks gekocht, en alles is hier al zo freaking duur, ik loop echt met kromme tenen door de supermarkt.

Als 'middag' (de belachelijke confusing, SHIT hoe zeg je dat, verradelijk, veranderlijk, ik weet het gewoon niet meer!!!! -30 sec met ogen dicht nagedacht- OH JA: VERWARRENDE naam voor het avondeten) heb ik een stokbroodje met brie en honing genomen, met een bosvruchtenyoghurtje als toetje. Daarna nog even vrolijk gechat, alvorens naar de filmavond te vertrekken. Mijn eigen middagklas docente is tevens filmcriticus en zodoende had ze een avond georganiseerd over de moderne Zweedse film. We kregen steeds korte stukjes te zien, was wel even leuk. Om kwart over tien was ik weer thuis en heb ik nog even wat doelloos ge-internet, en nog even huiswerk gemaakt, en nu zit ik @$@Q alsweer 26 minuten lang te typen!

Ik stop er echt mee, half acht (ja ja ik heb hem later gezet ja) gaat de wekker weer!

Ik vind het superleuk dat jullie nog steeds posten!

nik: jammer van je P bern, ik vind dat je hem hoe dan ook verdient, helemaal nu ze het foute cijfer hadden geplaatst.

heid: goed he, ik heb je advies zoals je leest ter harte genomen; ik ga de laatste week genieten, dus sla ik nu allemaal lekkere dingen in, hahahaha! Oke ik weet dat dat niet is wat je bedoelt:(.

char: CHAR! HALLÓÓÓ.

menko: leuk he, nu krijg je alles over de mail.

muti: behave.

bolle: praat nanda nog steeds niet terug? keep trying.

vincent: de alcholverslaving ligt op de loer, en JA muti is je vergeten, is het nu nog niet duidelijk dat er niemand van je houdt.

anouk: welcome back babe, I appreciate it *_* :D

Kathi: leuk om te zien dat er ook 'vreemden' zijn die mijn weblog lezen, haha ik voel me gevleid;)!

Gerina: nice to hear from you again:)!

Fons/didy: Zo... nu is jullie zoontje weer thuis, wassie enthousiast:D?

Pelle: zwanenbabies? KWAKENDE EENDJES TEGEN SCHAAPJES? *SMELT* ik wil terug! Heb je mijn foto's van de zwanenkuikentjes ook gezien? Zo pluizig en donzig, ik wilde ze opeten!

En voor de rest: reageer, dan weet ik dat je er bent!

And last but not least, mina älskling: jag älskar dig, mycket.


Dat was het dan, cu tomorrow!

puss och kram,


natasja (grr: 33 min getypt, wéér half 1!:@)

  • 05 Juli 2006 - 22:43

    Natasja:

    even voor m'n eigen administratie: dit was dag 18.

  • 06 Juli 2006 - 00:17

    Muti:

    Och lieverd...ik mis je zo......

  • 06 Juli 2006 - 07:17

    Heidi:

    Ach meis, het is een begin..

  • 06 Juli 2006 - 08:30

    Anouk:

    ghehe, toen ik de 1e zin las dacht ik al ''nee, dat is vast niet ''even snel'' :D

    du ar snygg!

    hej da!

  • 06 Juli 2006 - 10:50

    Heidi:

    En ik heb een voldoende voor strafrecht, yay! Dat worden hooguit twee herkansingen in augustus, hopelijk maar één.. Wat was eigenlijk de uitslag van jouw toets?

  • 06 Juli 2006 - 14:50

    Menno:

    Zweden is echt met uitstek het land van de zwangeren. We hebben onze ogen uitgekeken inderdaad. Die vrouwen daar denken maar aan 1 ding en dat is geld vangen voor de baby en het verlof. haha.

    liefs Menno

    P.s Wat een leuk stuk heb je weer geschreven! Ga je deze stukken ook bundelen en uitbrengen in boekvorm?


  • 06 Juli 2006 - 15:00

    Char:

    TAZZ: HALLOOOOO

  • 06 Juli 2006 - 16:48

    Muti Vanuit Gran Canaria:

    dag lieverd, hoe was je dag vandaag? ben je er een beetje doorgekomen? ik heb de hele dag in het zwembad gelegen het was te warm om naar het strand te gaan, hier lig je lekker onder de parasol en lekker alles bij de hand......ik wens je een fijne avond hoop dat je er weer een beetje tegen kunt om alleen te zijn... En menno hoe is ie ? ben jij ook weer wat gewend??? En papa alles is goed hier hoor ik moet per gefaxte vel 1 euro betalen en dat is dan 9 euro in het totaal vond het wel duur maar goed.Het is nu eenmaal zo, ik ben op dit moment verslaafd aan de sauna en had dat nooit gedacht van mezelf ik hou het er zelfs langer uit dan aly moet je nagaan....die is het gewend en gaat dan ook regelmatig.... nou lieve anne een fijne avond nog ff doorzetten en het vrouwtje is weer thuis, dag vincent....ik vergeet je niet hoor, doei allemaal.....dag tas....kussss van je moeder....

  • 06 Juli 2006 - 16:50

    Natasja:

    vogel je zit daar toch niet naakt mag ik hopen he? dat wil ik niet hoor, mijn moeder.

  • 06 Juli 2006 - 20:21

    Muti:

    Nee lieverd je moeder heeft een handdoekje om haar heen gewikkeld hoor, ik ben ook niet gek, bah....

  • 08 Juli 2006 - 00:56

    Vincent:

    Vogel, je kunt voor 7 euro 2 strandstoelen met parasol huren op het strand. Er zijn echt plenty van die dingen...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Natasja

student | marketinggeek | infobees | dol op serendipity | taal is echt mijn ding |tomeloze energie | voeten in de klei, hoofd in de wolken | twitto ergo sum ;-)

Actief sinds 16 Juni 2006
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 102755

Voorgaande reizen:

06 Juli 2015 - 30 Juli 2015

Honeymoon Indonesië: Bali, Lombok en Java

02 Juli 2014 - 27 Juli 2014

Panama & Costa Rica

23 November 2012 - 01 Januari 2013

Nieuw-Zeeland

30 September 2011 - 05 November 2011

Peru en Bolivia

11 Juli 2009 - 10 Augustus 2009

Backpacktrip Maleisie & Singapore

01 September 2008 - 14 Februari 2009

Málaga Spanje, Erasmusstudent

19 Juli 2008 - 23 Augustus 2008

Summercourse Harvard, NY en Washington

18 Juni 2006 - 18 Augustus 2006

Cursus Zweeds Uppsala

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: