Dag 19! - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Natasja Hoekstra - WaarBenJij.nu Dag 19! - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Natasja Hoekstra - WaarBenJij.nu

Dag 19!

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

06 Juli 2006 | Zweden, Uppsala

Hey haai hoei everyone! (zoals kluun het zegt: 'wrample' van Jensen: "Myléne de la hay hai hoei!" HAHA)

Vandaag was alweer de laatste lesdag van de week! Morgen is het namelijk vrijdag uitjesdag, dan gaan we altijd iets zogenaamd gaafs maar cultureel verantwoords doen. Morgen gaan we naar weetiknietwaar een kasteel en een museum bezoeken, ik heb er geen barst zin in. Maar goed we wachten rustig af. Hopelijk lukt het me dan wel om de wekker te gebruiken waar deze voor bedoeld is: zorgen dat je uit je bed komt, ipv als middel om te bedenken dat je te moe bent om op te staan en verder te slapen, zoals vanochtend weer het geval was. Half acht ging het kreng, om kwart over acht stond ik dapper naast m'n stäng. Helaas had ik toen nog een kwartier om te douchen, te eten,m'n gezicht te schminken, m'n tas in te pakken etc. Het werd dus uiteindelijk negen uur voordat ik het klaslokaal binnensjokte, maar dat was voor de verandering totaal geen probleem; we gingen film kijken en ze deden net de band in de recorder. Van de film die we gingen kijken (natuurlijk zonder ondertiteling, ze willen het vooral niet te makkelijk (lees; leuk) maken) hadden we gister tijdens de filmavond al een kleine sneak preview gehad, zodat ik -toen deze fragmenten weer voorbij kwamen- even tijd had om bij te slapen. Ik heb echt m'n best gedaan om op te letten, maar toen we na 'the end' alle karkakters gingen bespreken, herkende ik de helft niet, hahaha! Daarom besloot ik bij onze volgende oefening (beschrijf een karakter uit de film en laat de rest raden) maar te gaan voor de poedel van iemand op het vliegveld (de film ging over een nerd die op vakantie naar Gran Canaria ging, hoe toevallig, muti zit daar ook). Maandag moeten we dezelfde beschrijving inleveren, ben benieuwd hoe Evelina opkijkt van mijn beschrijving over iemand die kan blaffen, met grijs haar, een roze doekje om en constant z'n tong uit z'n smoel heeft hangen. Leuk.

De middagklas bracht ons dit keer naar het (ja ik weet het ik gebruikte die omschrijving gisteren ook al, maar nu meen ik het;)) CWI (centrale voor werk en inkomen). Hier kregen we uitleg over werken in Zweden, wat het Zweedse CWI voor zowel werkgevers als werknemers betekende en we kregen wat statistieken te zien. Sommigen daarvan waren ongeveer gelijk aan Nederland, tekort aan mensen in de zorg en leraren, etc, maar er zaten ook een paar opvallende tussen! Zo is de onbetwiste nummer 1: TANDARTSEN! Nou die had ik toch niet verwacht hoor.. Net als de onze familie welbekende byggnadsplåtslagare, oftewel DAKDEKKERS! Dus pa: make money, go to Sweden! In Nederland is dakdekken volgens mij niet echt een booming business (of zit ik fout bolle?), maar hier staan ze er dus om te springen, nou ik wist het wel. Misschien moet ik toch nog es gaan nadenken over het omdopen van Adaktis Dakwerken tot een familiebedrijf, haha! Hoewel... We hadden het na de les met onze lerares Moira er nog even over, emigreren naar Zweden en zij was niet echt positief. Ze komt oorspronkelijk uit Amerika en leeft hier al 30 jaar 6 maanden per jaar, maar ze zegt dat ze zich na al die tijd nog niet thuisvoelt. Nu verschil je als Amerikaan volgens mij wel nét ietsje meer van het Zweeedse volk dan het Nederlandse klootjesvolk, maar toch. Ze zei dat buiten de steden alles heel provinciaal was (net Friesland!), met ooms tantes neefjes en nichtjes die allemaal in hetzelfde dorp wonen en waar je lastig tussenkomt. Zelf kwam ze hier ooit voor haar man geloof ik, nu gescheiden, en zag Zweden als een soort Utopia vanwege het enorme sociale zorgvangnet, maar zoals ze het zei: security is something on your inside, not something you can get from society. Tsja, dat is dan toch wel weer mooi gesproken. Ze heeft sowieso zo'n gebroken gebroken stem, zo van 'been there, done that' je wilt gewoon constant een klopje op haar schouder geven, zo zielig, Maar ze zei dat ze wel gelukkig was, nou ja dat moet ik dan maar geloven, haha! Wat een gezwam weer.. Ahum, nou de rest van de dag heb ik besteed aan wederom kansloos internetten, (heb vanavond film gekeken) maarrrr ook heb ik even gezocht naar een vervolgopleiding, want de plicht roept over een weekje weer! Nu mijn definitieve keuze op Groningen gevallen is, zoek ik daar min of meer een studie omheen. Tsja dat klinkt niet wijs, dat is het ook niet, maar zo voel ik het wel, niks aan te doen. Ik had voordat ik vertrok al wat folders besteld en Menno heeft z'n naam als postbode weer even eer aan gedaan toen die hier kwam door ze mee te nemen. Ik wil denk ik toch iets gaan doen in de economische hoek, ik merk ook bij de middagklassen dat ik toch wel het meest geïnteresseerd ben in dat deelgebied, en ik merk ook dat het Europees recht + Europese unie etc, me meer boeit dan ik dacht, steeds als het ter sprake komt schrik ik plotseling op uit m'n dagdromen. Grappig, je leert jezelf heel goed kennen in die paar weken.

Maar goed, er zijn eigenlijk twee studies die me op dit moment bovenmatig boeien: commerciële economie en journalistiek. Oeps, de tweede is meer een volg je hart idee, ik weet dat het onrealistisch is, maar het heeft wel wat. Ik hou van schrijven en je krijgt van alles wat mee: politiek, cultuur, economie, etc. Maar ja, het is volgens veel mensen 'een harde wereld' en het wordt gegeven op plaatsen waar ik nog niet dood gevonden wil worden: Ede, Utrecht, Zwolle... Dus ik heb besloten dat uit m'n hoofd te zetten, het is volgens mij echt zo'n studie die leuker klinkt dan ie is, haha. Zoals het nu staat ga ik voor commerciële economie, maar pin me er niet op vast, het is nog een prille gedachtengang;). Ik had graag mijn grote wijze broer gevraagd wat hij ervan vind, maar die is -terwijl hij normaliter dag en nacht online is- in geen velden of wegen te bekennen, nou ja hij is een trouw lezer dus ik zal het vandaag of morgen wel over me heenkrijgen, bro spaar me, I'm desperate, ik weet echt niet wat ik anders moet doen. Dan ga ik toch weer op de uni zoeken denk ik en ik weet nu al dat het kansloos is. Ik ben daar gewoon niet academisch genoeg voor: kan het niet opbrengen al die dikke boeken en geen praktijk om het 'voor je te zien' zeg maar. En commerciële economie heeft een programma dat je daarna in één jaar een master van bedrijfskunde aan de RUG kunt halen, dus geen man over boord. Ik kan zelfs als ik m'n best doe de opleiding in 3 jaar afronden, maar laat ik die optie maar weer snel wegstoppen want dat lukt me toch niet en bovendien zou ik me dan meer een nerd voelen dan trots.

Nou dan rest me nog het vinden van een kamer,mijn dank gaat hier bij voorbaat al uit naar m'n vader, die op dit moment hard bezig is met een prachtpandje aan het eh dingesDiep, 27m², eigen keuken, douche en toilet, hoera. Nou ja zondag hoor ik meer geloof ik, toch pap? Dat zou natuurlijk geweldig zijn en zoeken we dapper door. Verder moet ik nog psychische hulp zoeken om te verwerken dat ik mijn skeet nu straks veel minder kan zien, misschien doe ik deze trip onbewust ook wel om daar aan te wennen. Erger dan 2000km uit elkaar kan het niet worden toch? Haha, nou ja er valt niet zoveel te lachen.

Ik vind het hier nog steeds allemaal wel prima zolang ik leuke dingen doe, en de rest van de tijd wil ik gewoon weer naar huis. Ik zorg niet al te best voor mezelf hier en begin dat nu wel te merken, ik wil gewoon weer es een lekkere maaltijd, witlof met ham en kaas en gekookte aardappeltjes, mmm m'n maag knort nu al. Ik heb zelfs net uitgerekend hoeveel uur het nog duurt voordat ik weer op schiphol staat: 180,5. Haha, pathetisch.

Ahum, nou morgen wordt dus niet zo'n leuke dag vrees ik. Alle coole people zijn vanmiddag naar Finland (Helsinki) vertrokken en ik ben hier gebleven, geldkwestie. Ik wil hierna ook nog op vakantie en de KEI-week lopen, en het houdt ergens op natuurlijk! Maar toen ik iedereen zag gaan vanmiddag had ik gelijk spijt, mmm nou ja ik weet ook wel waarom ik het nog meer niet gedaan heb: je hebt gewoon 2 dagen vrij en er is niks georganiseerd enzo, bovendien had ik geen kleine koffer, hahaha. Nou ja de verhalen zullen wel weer groot zijn, en ik zit ondertussen morgen van 8 uur in de ochtend tot 6 uur 's avonds vast in één of ander shitkasteel en een saai, stoffig museum. Oei, positief blijven: ach ik leer wel weer meer over Zweden morgen, hoera.

Righty, nou m'n zwetsniveau is hoog vanavond, tijd om te slapen denk ik, haha!

Dag sketen!

xxx natasja

  • 06 Juli 2006 - 22:14

    Heid:

    Don't fuck with Ede!

    Kastelen kunnen hartstikke mooi en interessant zijn joh.. Enjoy! (Eerst kijken, dan mekkeren meis :P)

    Eerst douchen en dan schrijven? Ik zeg: 23.33 (scheelt toch alweer een uur)

    Ook in Nederland verwachten ze een groot tekort aan tandartsen meis, dus als commerciële economie toch niets blijkt..

    Ik weet niet hoe die Friese dakdekkers het ervan af brengen, maar als ik naar ons familiebedrijfje kijk is dakdekking wel degelijk booming business! Maar goed, wij dekken dan ook alleen Riet..

    27 m2? Haha blijkbaar boomt dat bedrijfje van jullie toch wel aardig, die kamer klinkt nou niet bepaalt alsof ie gratis is.. ;) Maar meis, dan kom ik wel een nachtje bij je logeren hoor als je zo'n belachelijk mooie kamer krijgt!

    Ik was net vol goede moed op weg naar Scherpenzeel, begint het te regenen! Gelukkig heeft m'n tante me (na een gezellige bep-avond) heerlijk met de auto naar huis gebracht.. yay! :D

    Niet zo bezig zijn met wanneer het erop zit (het is geen strafkamp meis, je bent bevoorrecht dat je daar zit!) maar geniet nou nog even van die laatste week.. Want straks zit je thuis en dan zou je willen dat je dat wat meer gedaan had van deze prachtervaring!

    Zo dit waren mijn wijze woorden weer, ik ga slapen en morgen ga ik vol goede moed op zoek naar een leuke broek!

    Liefs van Heid

  • 07 Juli 2006 - 09:58

    Muti Vanuit Gran Canaria:

    Dag lief kind.....jeetje zeg wat heb je toch een talent om te schrijven, geweldig gewoon..enne kastelen bekijken is best leuk hoor!!! Ben benieuwd of hanzevast ook een kamer voor je heeft ondertussen, dat hoor ik dan volgende week wel...de dagen gaa hier vreselijk snel, te snel heb het reuze naar mijn zin en wilde best nog 8 dagen blijven lekker relaxt gewoon heerlijk. Nou meisje een hele fijne dag hoor en sterkte met de keuzes van je eventuele studie en reken maar dat er witlof met ham en kaas voor je klaarstaat als je weer bij muti bent!!!! miss you

    xxx

  • 07 Juli 2006 - 11:05

    Char:

    Dag hallo!

    k wil je nog even heel veel plezier wensen de laatste dagen. k ga vnv op vakantie dus voorlopig zul je niks meer v me horen. hopelijk kom k dan niet weer met n char hallooo op de site! ;)
    succes met t zoeken van een studie! en k kom zeker je nieuwe kamertje bekijken enzo!
    liefs lot

  • 07 Juli 2006 - 13:28

    Menno:

    nou hoe was je uitstapje naar het museum en het kasteel? Ben benieuwd naar je verhaal erover!

    liefs menno

    P.s ben nog steeds aan het zoeken voor die software van de webcam!

  • 07 Juli 2006 - 17:09

    Anouk:

    zozo, commerciele economie :D
    En dat van die ''harde'' wereld, dat is de wereld van CE toch ook? Ach, het is maar net wat je er zelf van maakt en hoe je je zelf opstelt. Idem dito qua dat emigreren naar Zweden verhaal, voor de 1 is het wel wat, voor de ander niet. Mensen verschillen, gelukkig maar toch?

    Anyway, ik smolt vandaag toen op de golfbaan op mn werk kwam, er stond een Scandinavische schoonheid te bellen in zn moedertaal, *zwijmel*. Ik ben zo trots op je dat je dit doet, en jaloers ook!
    Ik sla gewoon volgende week op Dance Valley die leuke Noorse Dj aan de haak, en ga vervolgens mijn stage in Oslo doen, got it? :D

    TATALATERRRRRRRRRR

  • 07 Juli 2006 - 17:10

    Anouk:

    oh ja, mijn gevoel zegt me dat je niet journalistiek moet gaan doen, maar wel ''journalistieke dingen'' naast de studie die je gaat kiezen. En je zodoende op meerdere vlakken ontwikkelen :)

  • 07 Juli 2006 - 18:43

    Natasja:

    En jouw gevoel zit meestal op de juiste weg:)! Ik ben blij dat je er weer bent babe, you make me smile!

  • 07 Juli 2006 - 19:08

    Luuk:

    Guten Tag Natasja!

    Ik heb uw site al een paar keer bekeken hoor mevrouw Hoekstra :P Omdat ik een luie aap ben, heb ik al die keren geen berichtje geplaatst......shame on me! (vooral na je leuke mailtje begon ik mij nog meer te schamen)
    Ik ben blij dat je het naar je zin hebt in Zweden (het is wel jammer dat je je manneke nu zo lang moet missen)
    Hopelijk gaat je studiekeuze goed uitpakken :) Het lijkt me echt vreselijk om in die enorme massa van economische studies iets te vinden dat je echt aanspreekt en uiteindelijk ook voldoet aan je verwachtingen. Voorlichtingen zijn wat dat betreft niet altijd even verhelderend. Behalve die van Internationale Organisaties en Internationale Betrekkingen ;) Ik had nog nooit een voorlichting bijgewoond waarbij men zo hun best deed om mensen te ontmoedigen de betreffende studie te volgen :S
    Een kamer op het dingesDiep.... Gaarne zou ik in u volgende stukje een iets concretere beschrijving van de straatnaam ontvangen :) (in Groningen heb je nl. het Gedempte Zuiderdiep, Gedempte Kattendiep, Winschoterdiep etc.) De omschrijving van de kamer is veelbelovend: douche, keuken etc. erbij dat is niet mis!
    Op 13 juli hoor ik of ik ingeloot ben. Spannend! Ik ben er op dit moment niet echt mee bezig. We'll see. Het scheelt dat ik realistisch ben ingesteld. Ik heb geen invloed meer op mijn kansen en men noemt het niet voor niets loten. Qua school was dit jaar ontzettend relaxed en ik ben best wel bang dat mijn relaxte leventje bij een eventuele inloting voorbij is :( Ik wacht het wel af. Om daar nu al over te gaan piekeren lijkt me niet verstandig.

    Heel veel plezier nog in Sweden!

    Luuk

  • 08 Juli 2006 - 01:10

    Vincent:

    Ik ga volgende week met vakantie, ben zodoende erg druk met dingen zoals de KEI. Bovendien ben ik de afgelopen dagen wezen stappen, vandaar dat er ff geen berichtjes waren. Dat ik jouw studiekeuze goed raadde terwijl ik dit niet gelezen had, zegt denk ik genoeg over wat ik er van vindt. Go for it girl!

    @ Luuk: het is de derde straat van de drie die je noemt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Natasja

student | marketinggeek | infobees | dol op serendipity | taal is echt mijn ding |tomeloze energie | voeten in de klei, hoofd in de wolken | twitto ergo sum ;-)

Actief sinds 16 Juni 2006
Verslag gelezen: 247
Totaal aantal bezoekers 102708

Voorgaande reizen:

06 Juli 2015 - 30 Juli 2015

Honeymoon Indonesië: Bali, Lombok en Java

02 Juli 2014 - 27 Juli 2014

Panama & Costa Rica

23 November 2012 - 01 Januari 2013

Nieuw-Zeeland

30 September 2011 - 05 November 2011

Peru en Bolivia

11 Juli 2009 - 10 Augustus 2009

Backpacktrip Maleisie & Singapore

01 September 2008 - 14 Februari 2009

Málaga Spanje, Erasmusstudent

19 Juli 2008 - 23 Augustus 2008

Summercourse Harvard, NY en Washington

18 Juni 2006 - 18 Augustus 2006

Cursus Zweeds Uppsala

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: