Dag 20: Gripsholmscastle en Sigtuna! - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Natasja Hoekstra - WaarBenJij.nu Dag 20: Gripsholmscastle en Sigtuna! - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Natasja Hoekstra - WaarBenJij.nu

Dag 20: Gripsholmscastle en Sigtuna!

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

07 Juli 2006 | Zweden, Uppsala

Hallo!

Oei wat ben ik vroeg vandaag, het feit dat het weekend is heeft gelijk een goede invloed op m'n planning, haha!

Vandaag had ik verwacht dat het oersaai zou worden, maar dat viel eigenlijk best mee! Ik was zelfs op tijd uit m'n bed (10 voor acht) en op tijd aanwezig (2 min voordat de bus vertrok) en een goed begin is het halve werk natuurlijk! Tsja, toen ik bij de bus aankwam wilde ik eigenijk het liefst gelijk weer omdraaien: echt ALLE coole mensen zitten in Helsinki, neem de standaardloser voor je en doe dat in het kwadraat en dan heb je ongeveer de samenstelling van onze groep. Alleen de minst onaardige Nederlander was nog mee (ja en een andere NL mens, maar die kan ik niet uitstaan) en Gerhard, een Duitse vent, voor de rest kende ik eigenlijk niemand, de meeste waren twee week studenten en daar heb ik nog helemaal geen kennis meegemaakt, maar ja dat ligt ook aan henzelf natuurlijk. Vreemd genoeg maakte me dat ook wel opgewekt: allemaal peepz voor wie ik nog een ongeschreven blad ben, daar moet natuurlijk verandering inkomen! Maar daar voelde ik me in de ochtend te moe voor dus ik ben mooi in m'n eentje in de bus gaan zitten (bijna iedereen, er waren maar 20 mensen ofzo) en heb met m'n hoofd tegen het raam een eind weg gesnurkt. We vertrokken al om 20 over acht en iets over 10 kwamen we aan bij Gripsholmsslot, een supermooi kasteel ergens eeh, ver weg, ik heb geslapen dus geen idee waar we langsgekomen zijn, haha. Aldaar kregen we een guided tour (ik heb toch maar de Engelse genomen), door het kasteel. Het is de Zweedse verzameling van portretten ofzo, van de koning etc, maar ook het kasteel zelf is nog helemaal intact, zo konden we zien waar(in) Koning Gustav de Zoveelste sliep en hoe de dienstmeisjes woonden etc, op de muren en plafonds bevonden zich allerlei mooie schilderingen, echt heel indrukwekkend! Ik mocht helaas geen foto's maken, maar ja de guided tour was na een half uur al afgelopen en toen heb ik natuurlijk alsnog een plaatje geschoten, haha. As I said, na 30 minuten moesten we onszelf al vermaken, en dat terwijl de bus pas om half 2 weer vertrok en Gripholm nou niet echt the place to be is voor een tourist. Ach ja, ik heb m'n tijd maar doorgebracht met John Doe (ik weet niet hoe hij heet, maar zo noemen Engelsen iemand waarvan ze de identiteit niet kennen:D), een vette Amerikaan met zo'n typisch accent, nou ja hij is eigenlijk helemaal a stereotypical American. Zo draagt hij regelmatig een wapen en en een kogelvrijvest als ie over straat gaat, is er in zijn Staat een 'licence to kill' op het moment dat iemand ongewild je huis binnen komt, en vertelde dat hij al 3x z'n gun op iemand heeft moeten pointen: toevallig allemaal negers, haha, nou ik ben stil. Ook had hij hele verhalen over wat hij doet for living, hij is een professor in biochemistry ofzo, heeft zich bezighouden met verschillende dingen, zoals alternatieven voor traangas uitvinden die grote groepen mensen in één keer kunnen uitschakelen zonder ze te doden, zoals lichtflitsen of zeer plaatselijke wapens, die bijvoorbeeld alleen een terrorist uitschakelen wanneer die probeert zichzelf en zijn omgeving in stukjes te laten eindigen. Ook had hij één of ander kleurenapparaat uitgevonden, dat werkte als een soort afstandsbediening voor blinden. Zij kunnen dan ergens op wijzen en klikken, en dan zegt het apparaat wat voor kleur het heeft, tja toch handig voor de navigatie dacht ik, maar meneer had er grotere plannen mee. Hij wilde het ding zo afstemmen dat je bijvoorbeeld al je kleren aan kunt klikken en dat dan invullen op internet of in een winkel, en dat een computersysteem dan zegt wat voor kleuren make up daar bij passen. Hij hoopte er in Zweden beter over te kunnen grasduinen (LEIDEKKER) alvorens big money te gaan maken in Amerika. Hij had ooit ook al iets met flessendoppen gedaan ofzo, half miljoen dollar mee verdient, haha is toch lekker. Oh ja, toen hij net afgestudeerd was teste hij dus veel dingen, ook op dieren. Nou ja ik snap ook wel dat dierproeven gewoon nodig zijn om een product te kunnen perfectioneren etc maar de manier waarop, ieuw. Hij had het over bloed aftappen van ratten, dat hij dat niet gewoon met een spuitje deed, maar gewoon twee keer in hun ogen prikte met een mesje en dan net zo lang in de rat kneep tot z'n ogen eruit popten en daar het bloed dan uitkwam, 'We need the bloodpressure' sure, nou ja ik werd er niet goed van. Waar ik nog meer niet goed van werd was van de eetgewoontes van die vent, gadver. Ik zat tijdens de lunch naast hem en tegenover een jongen uit Portugal, van wiens haargroei ik sowieso al misselijk werd, maar het werd nog erger toen ze beiden gingen eten. Het begon met die USAdude, hij zat wel zo allemachtig hard te smakken dat ze het volgens mij twee restaurants (als die er geweest waren in dit saaie dorp) verderop nog konden horen, je kon er gewoon niet omheen. De tranen sprongen in m'n ogen toen ook die Portugeze Belg misselijkmakende smakgeluiden begon te maken en al metz'nmondvolpratend mijn bord begon te versieren met zijn eten. M'n etenslust verging zo snel als het Vasaship en ik besloot te wachten met het finishen van mijn lunch tot zij klaar waren. Als dekmantel ben ik maar even drinken gaan halen en heb eerst drie rondjes door de bakkerij gelopen voordat ik in de rij aansloot, om zeker te weten dat ik straks niet alsnog weer naar die twee vretende bavianen hoefde te kijken.

Om half twee vertrok de bus weer. Ik viel al snel in slaap en toen ik wakker werd reden we dwars door Stockholm, richting Sigtuna, het oudste Christelijke stadje/dorp van Zweden. Mensen leefden hier al in 900 na Christus, ofzo. Het was in de middeleeuwen echt een belangrijke godsdienstige stad en verschillende pelgrims zochten hier hun toevlucht. De rondleiding werd gegeven door een in klederdracht geklede Zweedse vrouw van ergens achter in de 50 en ze zag er zo sprankelend mooi uit, ik hoop dat ik ook zo oud word, net als muti. But anyways, toen we eenmaal bij de ruïne aankwamen started things to get interesting.... In eh 'die' tijd hadden veel bevolkingsgroepen die speciaal naar Sigtuna kwamen namelijk hun eigen plaats om bijeen te komen, meestal in de vorm van een kerk, want een kerk was alles destijds. Ze had al verteld dat er ook Hollanders betrokken zouden raken in haar speech, maar dat het zo dicht bij zou komen had ik niet verwacht: tijdens de middeleeuwen was er namelijk een volk from the north of the Netherlands, called Friserland die in Sigtuna zo ontzettend kind aan huis waren dat ze hun eigen kerk hadden!!!!!!!!!!!!!!!!!!! NU WEET IK WAAR M'N ROOTS LIGGEN, ik was in mijn vorige leven gewoon een Friese Pelgrim, hahaha! Helaas werd mijn moment van euforie doorbroken door één van de vier pas gearriveerde Nederlandse viswijven, Ineke. (IK HAAT HAAR, tijdens alle lessen en excursies doet ze dan zo dat vingertje omhoog en pruttelt met een Nederlands accent: oh you do mean that eh that hoe is het called again, en kijkt me dan smekend aan, ik kijk dan altijd stoïcijns de andere kant uit en doe of m'n neus bloed) Die moest zo nodig in gebrekkig Engels de gids erop wijzen dat het een provincie is met een eigen DIALECT dat erg op het Zweeds is. Nou toen gingen m'n Frieze nekharen toch wel even overeind staan hoor. Wie denkt ze @*$*($ wel niet dat ze is, afkomstig ergens halverwege de Hollandse Westcoast en dan de grote lelijke heksenwijsneus uithangen dat wij Friezen een eigen DIALECT hebben dat erg op het Zweeds lijkt?!?!?!!?!? Maar goed, ik heb me prima weten te beheersen en met een kalm doch doordringend: "HO HO HO, FRIES IS EEN TAAL!" wist ik haar toch het schaamrood op de kaken te bezorgen. Daarna heb ik de gids persoonlijk nog even uitgebreid geïnformeerd over ons dappere Friezen met onze nimmer uitstervende TAAL.
T-A-A-L
A
A
L
! Do I make myself clear?

But anyways, nadat ik dus de nodige taalkundige misverstanden uit de weg had geruimd hebben we onze tour vervolgd, inmiddels regende het, hoewel de zon ook nog scheen, vreemd. Ik vond het wel lekker die druppels, want het is bloedjeheet in Zweden, niet zulke tropische temperaturen als in NL, maar de 30C hebben we wel gehaald vandaag, en toen ging het ook nog onweren en werd het echt zo benauwd, bah. De tour was iets over vier afgelopen en toen hadden we nog 1 uur en een kwartier om zelf rond te lopen, altijd genant als je niemand in de groep kent/aardig vind. Nah ja, ik ben maar met Gerhard (die náám:D) wat door de stad geslenterd en nog even in de touristshop gekeken, daarna heeft hij een ijsje gehaald. Ik wilde ook een ijsje maar dan de Italiaanse heerlijkheid. Wij de hele winkelstraat op en neer (lees: een kapper, bakker, speelgoedwinkel en een café, kortom 5 min), nou ja wij maar weer terug naar die andere ijsshop, waren ze dicht, verdorie. Werd me daar met die 30C toch even een ijsje door m'n neus geboord! Ach toen heb ik maar een cakeje met appelsap genomen bij de bakkerij, ook lekker.

Rond zes uur waren we weer in de stad en ben ik gelijk even doorgesjeest naar de ICA. Even weer een lekkere goedkope pizza gehaald met spinazie erbij (1,50 euro voor 80 gram), en nog wat andere dingen, snoep, chips, chocola en bananen:D! Oeps. Hihi, zucht, voel me nu alweer schuldig:(!

Nou ik wou eigenlijk om 9uur film kijken maar dat is door al die gesprekken met m'n vader, moeder menno, vincent en heidi weer niks geworden, thanks guys;)!

Tot morgen, ik heb nu lekker weekend, god eindelijk uitslapen, heerlijk!

TATAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

http://natasjainuppsala.mijnalbum.nl

http://sal.sigtuna.se/turism/en/default.asp?Doc=Start Sigtuna, de oudste stad van Zweden:)!

http://en.wikipedia.org/wiki/Gripsholm_Castle Gripsholmcastle!

  • 07 Juli 2006 - 22:06

    Heidi:

    Oh ja, nu is het zeker weer mijn schuld!

  • 07 Juli 2006 - 22:22

    Juul:

    De eerste twee 'oud-hollandsche' boekenfonds dagen zitten er weer op.. Ik neem aan dat mijn secretaresse na het Zweden-avontuur weer terug komt op de oude plek? Viel spass daar nog! Groeten

  • 08 Juli 2006 - 01:11

    Vincent:

    Ik ga nu echt slapen. Lees dit ellen lange verhaal morgen wel weer. Trusten!

  • 08 Juli 2006 - 05:49

    Bolle:

    Fryslân Boppe.
    Goed gedaan meisje.
    Veel rust en plezier komend weekend.

  • 08 Juli 2006 - 10:51

    Menno:

    jezus iedereen weet toch dat het Fries een taal is!! haha ik hoor het je nog zo zeggen tegen me.Nou meisje nog maar 1 weekend daar en je komt al weer thuis! Nog even genieten dus van al die cultuur daar!

    liefs menno

  • 08 Juli 2006 - 16:47

    Muti Vanuit Gran Canaria:

    Nou tas ik zie dat het weer een verschrikkelijk lang verhaal is, heb er nu geen tijd voor hoor, ga zo steppen in de fitness ruimte daarna eten en dan gaan we naar maspalomas shoppen en op terrasjes zitten. Het is onze laatste avond hier helaas. Ik lees het vanavond heel erg laat wel dan heb ik er meer tijd voor en is het hier rustiger, dag lieverd nog één week lekerrrrrr. doeiiiiiiiiiii muti xxx

  • 08 Juli 2006 - 20:23

    Anouk:

    heheh, gelachen om die laatste foto. ''voor stadshuis (nee geen kerk :D )''

    Prachtige meren trouwens ja..zwijmel

  • 09 Juli 2006 - 15:28

    Unique:

    Ja Jipje leeft nog :P!!! Hij is nu ongeveer 10 jaar oud en is z'n evenwicht nu helemaal kwijt. Dit resulteert in een vicieuze cirkel: Hij stoot zich nu aan werkelijk alles en dit komt zijn vege gestel natuurlijk niet ten goede!! Janneke maakt een betere bejaarde: aan haar zijn alleen de oogjes wat slechter geworden. Nieuwste telg is een katje van 6 weken, een lapjespoes, absolutely adorable! Nog geen idee voor een naam, iemand een suggestie???
    Liefs van Unique!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Natasja

student | marketinggeek | infobees | dol op serendipity | taal is echt mijn ding |tomeloze energie | voeten in de klei, hoofd in de wolken | twitto ergo sum ;-)

Actief sinds 16 Juni 2006
Verslag gelezen: 521
Totaal aantal bezoekers 102739

Voorgaande reizen:

06 Juli 2015 - 30 Juli 2015

Honeymoon Indonesië: Bali, Lombok en Java

02 Juli 2014 - 27 Juli 2014

Panama & Costa Rica

23 November 2012 - 01 Januari 2013

Nieuw-Zeeland

30 September 2011 - 05 November 2011

Peru en Bolivia

11 Juli 2009 - 10 Augustus 2009

Backpacktrip Maleisie & Singapore

01 September 2008 - 14 Februari 2009

Málaga Spanje, Erasmusstudent

19 Juli 2008 - 23 Augustus 2008

Summercourse Harvard, NY en Washington

18 Juni 2006 - 18 Augustus 2006

Cursus Zweeds Uppsala

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: