Telefoontje? - Reisverslag uit Málaga, Spanje van Natasja Hoekstra - WaarBenJij.nu Telefoontje? - Reisverslag uit Málaga, Spanje van Natasja Hoekstra - WaarBenJij.nu

Telefoontje?

Door: Natasja

Blijf op de hoogte en volg Natasja

23 Oktober 2008 | Spanje, Málaga

Hola guapos en guapas!

Ehm ja, 2 maand geleden (want zo lang zit ik hier zondag alweer!!!) had ik ook niet verwacht dat ik me tot zulke termen zou verlagen, maar het feit dat je hier iemand met 'mooie jongen of 'mooi meisje' aanspreekt blijkt meer dan normaal te zijn. Ach en wie ben ik om tegen de integratie in te gaan, dus bij deze;)

Ik zit hier nu op een luie donderdagochtend, uit te brakken (ook al zo'n term die ik voor mijn vertrek voor onmogelijk had gehouden) van gisteravond: ik heb me na een aantal weken weer eens laten verleiden een avondje mee uit te gaan; er werd op een groot VOC-look-a-like schip hier in de haven een Erasmusparty georganiseerd, met als thema, je raadt het nooit - piraten. Helaas hadden Annerieke en ik, drukbezet als we zijn, kuche kuche, verzuimt een stoere outfit aan te schaffen, dus mijn piraatgerelateerde uitingen beperkten zich tot een groot zwart oogpotloodoog (wow mooi woord zo op papier met al die o's) dat door moest gaan voor een ooglapje, een doek om m'n hoofd en een kleine knuffelschildpad die ik vorige week bij een happy meal heb gescoord:).
Aldaar een superleuke avond gehad, de muziek was goed, de sfeer top en we hebben erg gelachen om de hoeveelheid jongens die dit thema massaal aangrepen om zich op te maken met eyeliner a la Jack Sparrow.
Als klap op de vuurpijl nog even het woord 'blunder' of 'communicatiestoornis', al naar gelang je eigen interpretatie naar een nieuw niveau getild door een jongen die een beweging maakte met zijn duim mijn telefoon te laten zien; ik dacht dat hij wilde smsen of hij wilde zien hoe laat het was. Ehm, vuurtje? Right, en broodnuchter he, dat maakt het hele verhaal nog genanter. Blijkt maar weer eens dat ik niet zo'n geoefende kroegtijger ben:P.

Anyways, vanochtend om half 5 mijn bed in gestrompeld, nog even wat werk verricht voor school (wat een discipline!) en nu -en oh wat haat ik dat- is het dus half 1 's middags voordat mijn dag goed en wel begint met left-overs van onze gisteren gecreëerde pannenkoeken, mmm.

En wat heb ik dan de rest van de week wel voor nuttigs gedaan? Nou best wel wat hoor, geademd, de was gedaan, gewandeld, gekookt;). Nee geintje, uiteraard wat colleges gevolgd, al blijft het lastig om gemotiveerd te zijn wanneer je 1 uit de 30 woorden begrijpt en meestal werkelijk geen idee hebt waar het over gaat. Daarnaast is de organisatie hier soms een zooitje: zo stond op de website van Dirección Comercial dat je het boek Dirección de Marketing van Kothler (held!) nodig had, dus ik vrij onvertogen richting de boekwinkel, 70 euro lichter en 2 boekkilo's zwaarder de winkel weer uit. Kom ik de volgende dag in college om te laten checken of ik het juiste boek heb, begint die gast helemaal enthousiast te bladeren en gelukskreetjes uit te slaan over het feit dat ik de nieuwste editie had; eh ja duh dat stond op de boekenlijst. Blijkt dat ze daar massaal aan schending van de copyright te doen door voor alle 200 studenten 'fotocopias' te maken en dan ook nog eens van de op-één-na-laatste editie, dus nu ken'k nog gaan zoekah ook. PotJuantrés dubbeltjes nog aan toe.

Oh ja en ik heb economie laten vallen voor Marketing Internacional. Ik had door een idioot lange levertijd van bol.com (waar ik het Engelse boek had besteld ipv Spaanse variant) al zoveel achterstand opgelopen dat ik door de economische bomen het bos niet meer zag en bovendien lijkt dit me veel leuker. Het feit dat ik maar 1 van de 4 colleges per week kan volgen scheen volgens de docente overigens geen enkel probleem te zijn, ook al zo'n twijfelachtig gegeven. Maar goed, los van het onderwijsniveau heb ik al genoeg moeite om het Spaans zelf te begrijpen, dus laat ik over de rest maar even verder niet klagen. Wel heb ik gisteren voor het eerst een hele les Dirección Comercial in grote lijnen begrepen omdat het ging over de 'cadena de valor' oftewel the Value Added Chain van Michael Porter. Die heb ik op de Hanzehogeschool tot in den treure gehad dus het was een kwestie van de Spaanse aan de Nederlandse woorden koppelen, heerlijk.

Over woorden koppelen gesproken (mooi bruggetje) Annerieke en ik delen sinds deze week niet alleen ons huis, ons avondeten en onze lessen, maar ook een baantje. In de talenschool hing een briefje van een pusherige mams die haar koters graag Engels bij wilde brengen. Leek ons wel wat. Goed gesprek gehad (lees: handen/voeten/losse woorden/wijzen) over de arbeidsvoorwaarden (5 euro per uur voor 1 kind, 8 voor 2, stevig onderhandeld dus;)) en nu hebben we dus een vaste arbeidsbetrekking voor 0.025 FTE, oftewel 1 uur per week,hahaha. Maar wel hartstikke leuk. Het gaat om twee kindjes; een meisje van 10 met een vriendinnetje en een jongen van 12.
Afgelopen woensdag zodoende mijn vuurdoop als juf gehad (pfffffffffff) en ik moet zeggen het ging wel aardig. Ik ben gewoon begonnen met de meiskes 10 Engelse woorden op te laten schrijven, daarna zoveel mogelijk in 2 minuten om een beetje te kijken wat voor niveau ze hebben. Het resultaat van de top 10 was verbluffend: cat/dog/pencil/animal/dolphin en de klapper: hamburger. Die marketingafdeling van Mcdonalds zijn killers volgens mij, zelfs in de anti-Anglicaans ingestelde hersentjes van jonge Spaanse meisjes met een schoonheidsideaal zitten ze gebakken, letterlijk;).

Na deze beproeving heb ik ze kleuren aan laten wijzen, plaatjes in het boek en tekstjes laten voorlezen, schattig. En interessant ook om te zien wat een kind kan maken van een woord; de uitspraak verschilt soms mijlenver van wat je zelfs voor mogelijk had gehouden, maar creatief zijn ze wel. En zo leuk enthousiast; zo stond er een pompoen in het boek en ik wist -oh mijn god- zelf zo snel niet meer hoe dat in het Engels heette, dus om mijn belabberde skills op te vangen en tijd te rekken zei ik maar dat ze zo'n ding moesten gaan tekenen. Hahaha, wilden ze gelijk een masker maken en alles inkleuren en weet ik niet wat nog meer. Lief.

Nou lieve mensen, ik heb alweer genoeg van jullie tijd gevraagd dacht ik zo, take care and keep responding, oh ja en het Spaanse weetje nog.

Het heeft hier echt al honderd jaar ofzo niet meer gevroren, en Spaanse mensen hebben een onwijze hekel aan kou. Zo'n hekel zelfs, dat, zo hebben mijn hersens ontdekt, dat het woord 'envierno' dat winter betekent, qua uitspraak bijna gelijk ligt aan het woord 'inferno', waarvan de betekenis ons allen wel bekend is. Is dat even leuk. Ja het interesseert niemand een reet, maar ik vond het grappig.

Liefs,

Natasja

  • 23 Oktober 2008 - 12:12

    Mutivogel:

    Dag lieverd, een erg kreatieve oplossing hoor,je bent echt een leuke piraat op deze manier !! ook heel leuk dat baantje om die twee kinderen les te geven voor 8 euro per uur. Fantastisch, dat is toch maar even 32 euro per maand en snel verdiend en het uur is zo om....geweldig !! geniet van het leven verder ....Mutivogel xxx

  • 23 Oktober 2008 - 12:48

    Bern:

    Goeie onderhandelingen getroffen meid. Doe je goed en aan creatieve oplossingen ontbreekt het ook niet. Grappig om te lezen dat je zo into the erasmusparty's bent. Niet gedacht dat je een échte erasmusstudent zou worden (beter bekend als feesten, zuipen, feesten, zuipen, geen colleges volgen, in het park liggen, uitbrakken, feesten, zuipen en toch de tentamens halen) maar het begint er steeds meer op te lijken:P Good job girl ;)
    Desalniettemin (citaat Charlotte) gaat de tijd als een malle. Alweer twee maanden daar, ongelooflijk. Geniet er nog van meid, voor je het weet is het kerst en zit je tijd daar er alweer bijna op!

    xx

  • 26 Oktober 2008 - 15:08

    Menno:

    Dag mijn piraat,

    En al bijgekomen van de trip naar Sevilla?
    Hopelijk is het weer beter bij jullie dan dat het hier is. Regen en wind heersen hier nu! Ik zou de winterjas gewoon alweer aan kunnen maar ik blijf toch nog hopen op een paar warmere dagen waardoor de zomerjas nog aan de kapstok blijft hangen.

    Nog maar een paar dagen en dan zitten jullie al in je nieuwe huisje. Weg uit de buurt met de alcoholisten en de mensen met rare bloemen in hun haar:) Misschien is het nog een leuk idee om afscheid te nemen van deze mensen en een feestje te organiseren bij jullie thuis? haha

    xx


  • 12 November 2008 - 03:57

    Narmi:

    Aaahh! Jij daar in Spanje, ik hier in Kathmandu.. hoelang nog zonder elkaar?
    Ik geniet van al je verhalen, schrijfster ;-)

    Hoe van oe!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Natasja

student | marketinggeek | infobees | dol op serendipity | taal is echt mijn ding |tomeloze energie | voeten in de klei, hoofd in de wolken | twitto ergo sum ;-)

Actief sinds 16 Juni 2006
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 102712

Voorgaande reizen:

06 Juli 2015 - 30 Juli 2015

Honeymoon Indonesië: Bali, Lombok en Java

02 Juli 2014 - 27 Juli 2014

Panama & Costa Rica

23 November 2012 - 01 Januari 2013

Nieuw-Zeeland

30 September 2011 - 05 November 2011

Peru en Bolivia

11 Juli 2009 - 10 Augustus 2009

Backpacktrip Maleisie & Singapore

01 September 2008 - 14 Februari 2009

Málaga Spanje, Erasmusstudent

19 Juli 2008 - 23 Augustus 2008

Summercourse Harvard, NY en Washington

18 Juni 2006 - 18 Augustus 2006

Cursus Zweeds Uppsala

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: